Asiakasprosessi aikuissosiaalityössä
Piirainen, Krista; Toikkanen, Annukka (2024)
Piirainen, Krista
Toikkanen, Annukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa aikuissosiaalityön asiakasprosessin eri vaiheista Pohjanmaan hyvinvointialueella. Asiakasprosessin käytännöt ovat vaihdelleet kunnittain käytössä olevien toimintaa ohjaavien normien ja viranhaltijoita sitovien soveltamisohjeiden mukaan. Yhdenvertaisten ja laadukkaiden palvelujen järjestäminen työikäisille aikuissosiaalityön asiakkaille mahdollistuu yhdenmukaisella ja sujuvalla toimintakäytännöllä.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalityöntekijöitä. Haastattelukysymykset tehtiin asiakasprosessin kuvaamiseksi tutkimussuunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyön teon aikana ilmeni yllättäen, että organisaation sisällä oli jo tuotettu aikuissosiaalityön asiakasprosessin kaavio. Tämän vuoksi tutkimussuunnitelmasta poikettiin ja haastattelut tehtiin valmista prosessikaaviota tausta-aineistona käyttäen. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, vastaako käytännön työ Pohjanmaan hyvinvointialueella kuvattua asiakasprosessia. Tutkimusaihetta lähestyttiin prosessikaavion kuuden eri teeman sisällöllisellä analyysillä. Vastauksia arvioitiin suhteessa prosessikaavion vastaavaan teemaan.
Haastatteluvastausten perusteella havaittiin, että Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasprosessit vaihtelevat edelleen alueittain. Pääasiallinen syy on haastateltavienmukaan henkilöstön jakautuminen palvelupisteillä. Hyvinvointialueen jatkuva kehitystyö prosessikaavion jalkauttamiseksi luo pohjaa yhdenvertaisille ja laadukkaille palveluille.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalityöntekijöitä. Haastattelukysymykset tehtiin asiakasprosessin kuvaamiseksi tutkimussuunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyön teon aikana ilmeni yllättäen, että organisaation sisällä oli jo tuotettu aikuissosiaalityön asiakasprosessin kaavio. Tämän vuoksi tutkimussuunnitelmasta poikettiin ja haastattelut tehtiin valmista prosessikaaviota tausta-aineistona käyttäen. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, vastaako käytännön työ Pohjanmaan hyvinvointialueella kuvattua asiakasprosessia. Tutkimusaihetta lähestyttiin prosessikaavion kuuden eri teeman sisällöllisellä analyysillä. Vastauksia arvioitiin suhteessa prosessikaavion vastaavaan teemaan.
Haastatteluvastausten perusteella havaittiin, että Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasprosessit vaihtelevat edelleen alueittain. Pääasiallinen syy on haastateltavienmukaan henkilöstön jakautuminen palvelupisteillä. Hyvinvointialueen jatkuva kehitystyö prosessikaavion jalkauttamiseksi luo pohjaa yhdenvertaisille ja laadukkaille palveluille.