Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasprosessi aikuissosiaalityössä

Piirainen, Krista; Toikkanen, Annukka (2024)

 
Avaa tiedosto
Piirainen_Toikkanen.pdf (1.320Mt)
Lataukset: 


Piirainen, Krista
Toikkanen, Annukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402142936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa aikuissosiaalityön asiakasprosessin eri vaiheista Pohjanmaan hyvinvointialueella. Asiakasprosessin käytännöt ovat vaihdelleet kunnittain käytössä olevien toimintaa ohjaavien normien ja viranhaltijoita sitovien soveltamisohjeiden mukaan. Yhdenvertaisten ja laadukkaiden palvelujen järjestäminen työikäisille aikuissosiaalityön asiakkaille mahdollistuu yhdenmukaisella ja sujuvalla toimintakäytännöllä.

Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaalityöntekijöitä. Haastattelukysymykset tehtiin asiakasprosessin kuvaamiseksi tutkimussuunnitelman mukaisesti. Opinnäytetyön teon aikana ilmeni yllättäen, että organisaation sisällä oli jo tuotettu aikuissosiaalityön asiakasprosessin kaavio. Tämän vuoksi tutkimussuunnitelmasta poikettiin ja haastattelut tehtiin valmista prosessikaaviota tausta-aineistona käyttäen. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, vastaako käytännön työ Pohjanmaan hyvinvointialueella kuvattua asiakasprosessia. Tutkimusaihetta lähestyttiin prosessikaavion kuuden eri teeman sisällöllisellä analyysillä. Vastauksia arvioitiin suhteessa prosessikaavion vastaavaan teemaan.

Haastatteluvastausten perusteella havaittiin, että Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasprosessit vaihtelevat edelleen alueittain. Pääasiallinen syy on haastateltavienmukaan henkilöstön jakautuminen palvelupisteillä. Hyvinvointialueen jatkuva kehitystyö prosessikaavion jalkauttamiseksi luo pohjaa yhdenvertaisille ja laadukkaille palveluille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste