Hybridiajoneuvon korkeajänniteakun muuttaminen opetuskäyttöön
Laukka, Matias (2024)
Laukka, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402163057
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin korkeajänniteakun muutostyöt opetuskäyttöä varten. Työn tilaajana on Oulun ammattikorkeakoulun auto- ja työkonetekniikan laboratorio. Työn ensisijaisena tavoitteena oli tehdä turvallinen ja käytännöllinen alkuperäistä akustoa vastaava tuote käytettäväksi autoalalle suunnatussa SFS-6002-sähkötyöturvallisuuskoulutuksessa ja jännitetyökoulutuksessa.
Autolaboratorioon on hankittu Volvo XC60 -hybridiauton korkeajänniteakku, johon muutostyö oli tarkoitus tehdä. Korkeajänniteakun jännite on alkuperäisenä 360 V ja oikosulkuvirta satoja ampeereita, joten käyttö opiskelijoiden koulutuksessa olisi ollut pahimmassa tapauksessa hengenvaarallista. Muutostyön tarkoituksena oli poistaa alkuperäiset akkukennot korkeajänniteakun sisältä ja valmistaa itse 3D-mallinnusta ja -tulostusta hyödyntäen alkuperäisiä vastaavat kennomodulit. Olennaista on se, että valmistettujen kennojen täytyy asentua akun sisälle täysin vastaavasti kuin alkuperäisten, jotta niitä voidaan käyttää koulutuksessa. Kennomoduleihin lisättiin paristot, joilla jännite saatiin alkuperäiselle tasolle ja oikosulkuvirta rajoitettiin vastuksilla turvalliselle tasolle, jolloin akkua on täysin turvallista käyttää koulutuksessa.
Autolaboratorioon on hankittu Volvo XC60 -hybridiauton korkeajänniteakku, johon muutostyö oli tarkoitus tehdä. Korkeajänniteakun jännite on alkuperäisenä 360 V ja oikosulkuvirta satoja ampeereita, joten käyttö opiskelijoiden koulutuksessa olisi ollut pahimmassa tapauksessa hengenvaarallista. Muutostyön tarkoituksena oli poistaa alkuperäiset akkukennot korkeajänniteakun sisältä ja valmistaa itse 3D-mallinnusta ja -tulostusta hyödyntäen alkuperäisiä vastaavat kennomodulit. Olennaista on se, että valmistettujen kennojen täytyy asentua akun sisälle täysin vastaavasti kuin alkuperäisten, jotta niitä voidaan käyttää koulutuksessa. Kennomoduleihin lisättiin paristot, joilla jännite saatiin alkuperäiselle tasolle ja oikosulkuvirta rajoitettiin vastuksilla turvalliselle tasolle, jolloin akkua on täysin turvallista käyttää koulutuksessa.