Kuntoutusosaaminen esimiesten kuvaamana
Mattsson, Auli (2014)
Mattsson, Auli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nykyinen ja tulevaisuuden kuntoutusosaaminen esimiesten näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa työelämässä tarvittavan kuntoutusosaamisen edistämiseksi.
Tutkimuksellinen lähestymistapa opinnäytetyössä oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastelulla, jossa käytettiin C&Q (Competence and Qvalification) - menetelmään kuuluvaa osaamistarvekartoitusta. Haastateltaviksi valittiin kuntoutuksen alan esimiehiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksia tarkasteltiin ammatillisen osaamisen mallien ja kuntoutusajattelun muutoksen näkökulmista.
Tuloksena nykyinen ja tulevaisuuden kuntoutusosaaminen muodostui kuntoutuksen ammatillisen osaamisen ja kehittymisen, kuntoutujan toimintamahdollisuuksien arvioinnin ja edistämisen sekä kuntoutuksen palvelutoiminnan osaamisen, kehittämisosaamisen ja toimintaympäristöön liittyvän osaamisen alueista. Tulevaisuudessa korostuu kliininen asiantuntijuus, kuntoutuksen laajojen kokonaisuuksien hallinta ja suunnitelmallinen työssä oppiminen. Henkilökohtaisista asenteista ja ominaisuuksista korostuu luovuus, innovatiivisuus ja muutosvalmiudet. Kuntoutuksessa korostuu sairauksiin liittyvä osaaminen, toimintakyvyn arvioinnin ja potilasryhmäkohtaisen tavoitteellisen kuntoutuksen osaaminen. Palvelutoiminnan osaamisessa korostuu asiakaslähtöisyyden ymmärtäminen, rajapintoja ylittävä yhteistyö, kumppanuus, dialogisuus ja dokumentointi. Alan kehittämistyössä korostuu yhteistyössä tapahtuvan tutkimuksen ja hankekehittämisen osaaminen sekä koulutus- ja konsultaatio-osaaminen. Tulevaisuudessa kuntoutuksen organisaatiossa korostetaan vaikuttavan toimintatavan, osaavan henkilöstön rekrytoinnin, markkinoinnin ja mainonnan osaamista sekä teknologian sovellutusten hyödyntämiseen liittyvää osaamista.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla: Mitä kuntoutustyössä tarvittava osaaminen on asiakkaan näkökulmasta? Mitä osaamista tarvitaan, jotta asiakas voisi tulevaisuudessa olla tarpeitaan vastaavien palvelujen kehittämiskumppani? Mitä haasteita ja mahdollisuuksia asiakaskumppanuuden kehittämiseen liittyisi organisaation, kuntoutuksen ammattihenkilön ja asiakkaan näkökulmasta?
Tutkimuksellinen lähestymistapa opinnäytetyössä oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastelulla, jossa käytettiin C&Q (Competence and Qvalification) - menetelmään kuuluvaa osaamistarvekartoitusta. Haastateltaviksi valittiin kuntoutuksen alan esimiehiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksia tarkasteltiin ammatillisen osaamisen mallien ja kuntoutusajattelun muutoksen näkökulmista.
Tuloksena nykyinen ja tulevaisuuden kuntoutusosaaminen muodostui kuntoutuksen ammatillisen osaamisen ja kehittymisen, kuntoutujan toimintamahdollisuuksien arvioinnin ja edistämisen sekä kuntoutuksen palvelutoiminnan osaamisen, kehittämisosaamisen ja toimintaympäristöön liittyvän osaamisen alueista. Tulevaisuudessa korostuu kliininen asiantuntijuus, kuntoutuksen laajojen kokonaisuuksien hallinta ja suunnitelmallinen työssä oppiminen. Henkilökohtaisista asenteista ja ominaisuuksista korostuu luovuus, innovatiivisuus ja muutosvalmiudet. Kuntoutuksessa korostuu sairauksiin liittyvä osaaminen, toimintakyvyn arvioinnin ja potilasryhmäkohtaisen tavoitteellisen kuntoutuksen osaaminen. Palvelutoiminnan osaamisessa korostuu asiakaslähtöisyyden ymmärtäminen, rajapintoja ylittävä yhteistyö, kumppanuus, dialogisuus ja dokumentointi. Alan kehittämistyössä korostuu yhteistyössä tapahtuvan tutkimuksen ja hankekehittämisen osaaminen sekä koulutus- ja konsultaatio-osaaminen. Tulevaisuudessa kuntoutuksen organisaatiossa korostetaan vaikuttavan toimintatavan, osaavan henkilöstön rekrytoinnin, markkinoinnin ja mainonnan osaamista sekä teknologian sovellutusten hyödyntämiseen liittyvää osaamista.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla: Mitä kuntoutustyössä tarvittava osaaminen on asiakkaan näkökulmasta? Mitä osaamista tarvitaan, jotta asiakas voisi tulevaisuudessa olla tarpeitaan vastaavien palvelujen kehittämiskumppani? Mitä haasteita ja mahdollisuuksia asiakaskumppanuuden kehittämiseen liittyisi organisaation, kuntoutuksen ammattihenkilön ja asiakkaan näkökulmasta?