Klikkiotsikoinnin jalo taito : löytyykö Ilta-Sanomien verkko-otsikoille katetta?
Setälä, Topias (2024)
Setälä, Topias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402213273
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni analysoin Ilta-Sanomien verkkosivujen uutisten otsikointia ja selvitin, vastaavatko uutisten sisällöt otsikkoa. Sain tutkimuksellani selville, että lähes kaikista jutuista löytyy kate otsikolle tekstistä, mutta valtaosa otsikoista kuitenkin joko johdattelee lukijaa harhaan tai pimittää oleellista tietoa uutisesta.
Tutkin lisäksi itse otsikoita sekä niiden retoriikkaa. Analysoin, millaisia retorisia keinoja Ilta-Sanomien otsikoinnissa käytetään lukijoiden houkuttelemiseen. Löysin selkeitä ja johdonmukaisia malleja retorisista keinoista, joiden perusteella Ilta-Sanomien otsikoita tuotetaan. Esimerkiksi iän ja nimen mainitsemiselle otsikossa löytyy syynsä. Huomasin lisäksi, että otsikoissa löytyvillä sitaateilla on yleisesti tarkoitus vain herätellä lukijan mielenkiintoa juttua kohtaan, sen sijaan että kerrottaisiin jotain oleellista itse uutisesta.
Iltapäivälehtien otsikoista puhutaan usein klikkiotsikkoina, joiden tarkoitus on kerätä mahdollisimman paljon lukijoita. Journalistin ohjeisiin kuitenkin kuuluu kohta, jonka mukaan tekstistä on löydyttävä otsikolle kate. Tutkin opinnäytetyössäni, kuinka hyvin ohjeita noudatetaan. Tarkastelin sisältöä Journalistin ohjeiden perusteella sekä tein omia tulkintojani siitä, johdatellaanko otsikoissa tarkoituksellisesti harhaan tai pimitetäänkö niissä oleellista tietoa.
Valitsin aineistokseni 21 Ilta-Sanomien luetuinta juttua yhden viikon ajalta (30.10.2023–5.11.2023), koska halusin tutkia nimenomaan sellaisia otsikoita ja juttuja, joita ihmiset ovat klikanneet auki. Rajasin aineistoni tällä tavalla, jotta saisin merkittävän otannan luetuimmista otsikoista, mutta halusin myös, että aineisto on sopivan tiivis, jotta voin tutkia otsikoiden ja sisällön suhdetta perusteellisesti. In this thesis I analyzed the web pages of Finnish news publication Ilta-Sanomat and examined whether the content of the news articles match the headlines of the article. I found that almost all of the headlines technically have backing in the articles themselves, but most headlines were misleading or withheld relevant information.
I also studied the headlines themselves and the rhetorical methods they use. I analyzed the ways in which Ilta-Sanomat make their headlines more tempting for the consumers, and figured out the logic they use for making headlines. I found clear and consistent ways that the headlines used rhetoric. For example, using the age or name of the person that was being reported in the headline, was clearly done in a purposeful way. I also found out that citations from the headlines are there only to pique the interest of the reader instead of telling about the article itself.
Tabloid magazines are often criticized for clickbaiting, but Finnish ethics for journalism states that the article must have backing for the headline. I studied how well Ilta-Sanomat follows this rule and analyzed whether they mislead people on purpose or do the headlines withhold relevant information.
I chose 21 most read articles from Ilta-Sanoma’s web pages from one week (30.10.2023–5.11.2023) for my study, because I wanted to analyze headlines that people click the most. I limited the material this way so I would get substantiable sample of the most read headlines, but I also wanted to limit the material, so I could analyze the connection between the headlines and articles thoroughly.
Tutkin lisäksi itse otsikoita sekä niiden retoriikkaa. Analysoin, millaisia retorisia keinoja Ilta-Sanomien otsikoinnissa käytetään lukijoiden houkuttelemiseen. Löysin selkeitä ja johdonmukaisia malleja retorisista keinoista, joiden perusteella Ilta-Sanomien otsikoita tuotetaan. Esimerkiksi iän ja nimen mainitsemiselle otsikossa löytyy syynsä. Huomasin lisäksi, että otsikoissa löytyvillä sitaateilla on yleisesti tarkoitus vain herätellä lukijan mielenkiintoa juttua kohtaan, sen sijaan että kerrottaisiin jotain oleellista itse uutisesta.
Iltapäivälehtien otsikoista puhutaan usein klikkiotsikkoina, joiden tarkoitus on kerätä mahdollisimman paljon lukijoita. Journalistin ohjeisiin kuitenkin kuuluu kohta, jonka mukaan tekstistä on löydyttävä otsikolle kate. Tutkin opinnäytetyössäni, kuinka hyvin ohjeita noudatetaan. Tarkastelin sisältöä Journalistin ohjeiden perusteella sekä tein omia tulkintojani siitä, johdatellaanko otsikoissa tarkoituksellisesti harhaan tai pimitetäänkö niissä oleellista tietoa.
Valitsin aineistokseni 21 Ilta-Sanomien luetuinta juttua yhden viikon ajalta (30.10.2023–5.11.2023), koska halusin tutkia nimenomaan sellaisia otsikoita ja juttuja, joita ihmiset ovat klikanneet auki. Rajasin aineistoni tällä tavalla, jotta saisin merkittävän otannan luetuimmista otsikoista, mutta halusin myös, että aineisto on sopivan tiivis, jotta voin tutkia otsikoiden ja sisällön suhdetta perusteellisesti.
I also studied the headlines themselves and the rhetorical methods they use. I analyzed the ways in which Ilta-Sanomat make their headlines more tempting for the consumers, and figured out the logic they use for making headlines. I found clear and consistent ways that the headlines used rhetoric. For example, using the age or name of the person that was being reported in the headline, was clearly done in a purposeful way. I also found out that citations from the headlines are there only to pique the interest of the reader instead of telling about the article itself.
Tabloid magazines are often criticized for clickbaiting, but Finnish ethics for journalism states that the article must have backing for the headline. I studied how well Ilta-Sanomat follows this rule and analyzed whether they mislead people on purpose or do the headlines withhold relevant information.
I chose 21 most read articles from Ilta-Sanoma’s web pages from one week (30.10.2023–5.11.2023) for my study, because I wanted to analyze headlines that people click the most. I limited the material this way so I would get substantiable sample of the most read headlines, but I also wanted to limit the material, so I could analyze the connection between the headlines and articles thoroughly.