Nuorten yksinäisyys ja mielenterveys: digitaalinen opas Salmen koulun nuorille
Aaltokoski, Heini; Laitinen, Sonja (2024)
Aaltokoski, Heini
Laitinen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402253418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402253418
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin opas Salmen koulun käyttöön. Tarkoituksena kehittämistyöllä oli laatia informaatiota antava digitaalinen opas Salmen koulun nuorille aiheesta yksinäisyys ja mielenterveys. Tavoitteenamme oli kertoa mielenterveyden ja yksinäisyyden arkisuudesta, sekä miten ne koetaan osana päivittäistä elämää. Lisäksi oppaaseen toimme tietoa nuorille mistä hakea apua, jos kokee yksinäisyyttä tai mielenterveydellisiä ongelmia. Halusimme antaa nuorille uutta tietoa mielenterveydestä ja yksinäisyydestä, jotta voidaan samalla ehkäistä riskiä syrjäytyä. Opas tulee käyttöön kaikille nykyisille ja tuleville Salmen koulun yläasteikäisille nuorille ja opettajille.
Opinnäytetyön toteutus tehtiin kehittämistyönä konstruktivistisen mallin mukaan. Teoriaosuudessa käsittelemme yksinäisyyttä ja sitä kautta syrjäytymistä, sekä mielenterveyttä, positiivista mielenterveyttä ja digitaalisuutta. Opinnäytetyössämme teimme myös yhteistyötä ilmoittautuneiden avainhenkilöiden kanssa.
Tuloksina opinnäytetyössämme valmistimme informaatiota antavan oppaan Salmen koulun nuorille, josta he saavat tietoa ja hyödyllisiä linkkejä liittyen aiheisiin mielenterveys, yksinäisyys ja positiivinen mielenterveys. Opas tuotettiin Canva- sovellusta käyttäen. Oppaan tavoitteena on antaa nuorille tietoa, sekä tukikeinoja aiheista. Opas on toteutettu sisällöllisesti ja ulkoasultaan niin, että se on nuorille sopiva.
Jatkotutkimuksena oppaan toimivuutta pidemmällä aikavälillä voisi selvittää. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi tutkia onko tämän oppaan avulla saatu vaikutettua nuorten ajatuksiin aiheista. Näin oppaasta voisi kehittää jatkossa vielä toimivamman version.
Opinnäytetyön toteutus tehtiin kehittämistyönä konstruktivistisen mallin mukaan. Teoriaosuudessa käsittelemme yksinäisyyttä ja sitä kautta syrjäytymistä, sekä mielenterveyttä, positiivista mielenterveyttä ja digitaalisuutta. Opinnäytetyössämme teimme myös yhteistyötä ilmoittautuneiden avainhenkilöiden kanssa.
Tuloksina opinnäytetyössämme valmistimme informaatiota antavan oppaan Salmen koulun nuorille, josta he saavat tietoa ja hyödyllisiä linkkejä liittyen aiheisiin mielenterveys, yksinäisyys ja positiivinen mielenterveys. Opas tuotettiin Canva- sovellusta käyttäen. Oppaan tavoitteena on antaa nuorille tietoa, sekä tukikeinoja aiheista. Opas on toteutettu sisällöllisesti ja ulkoasultaan niin, että se on nuorille sopiva.
Jatkotutkimuksena oppaan toimivuutta pidemmällä aikavälillä voisi selvittää. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi tutkia onko tämän oppaan avulla saatu vaikutettua nuorten ajatuksiin aiheista. Näin oppaasta voisi kehittää jatkossa vielä toimivamman version.