Digipalvelut asiakkaiden käyttöön : kehittämisehdotuksia Omaolo-palvelun tunnettavuuteen ja käytön lisäämiseen Soiten perusterveydenhuollon vastaanottopalveluissa
Heinua-Hilli, Tanja (2024)
Heinua-Hilli, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402263476
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kehittämisehdotuksia asiakkaiden Omaolo-palvelun käytön lisäämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa Soiten digipalvelutiimille kehittämisehdotuksia Omaolo-palvelun tunnettavuuteen ja palvelun käytön lisäämiseen asiakkaiden keskuudessa. Tavoitteena on myös, että asiakas hyötyy palvelusta, koska sujuva yhteydenotto, hoitoon pääsy ja hoidontarpeen arvio digitaalisten palveluiden kautta ei ole aikaan eikä paikkaan sidottua.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tapaus oli Omaolo-palvelun käyttö ja sen vähäisyys. Aineiston keruu toteutettiin dokumenttianalyysillä ja teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui kahdeksan asiakasta, jotka olivat iältään 65–79-vuotiaita. Teemahaastattelu toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna. Dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun aineistot analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia.
Dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun tulosten perusteella asiakkailla oli haasteita sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palveluiden käytössä. Asiakkailla oli negatiivisia ennakkoasenteita digitaalisia palveluita kohtaan. Heillä oli puutteellinen digiosaaminen ja luottamuksen puute digitaalisia palveluita kohtaan. Heiltä puuttuivat tarvittavat välineet, heidän tarpeitaan vastaavat palvelut sekä tuki. Asiakkaiden mielestä palvelun näkyvyys ja markkinointi oli heikkoa eikä läsnäpalvelua voida korvata digitaalisilla palveluilla. Asiakkaiden eroavaisuuksilla oli myös vaikutusta palveluiden käyttöön.
Dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun tulosten pohjalta toteutettiin kehittämistyöpaja kehittämisehdotusten luontia varten. Kehittämistyöpajassa käytettiin osallistavaa menetelmää, joka oli prosessikävely. Prosessikävelyssä käveltiin Omaolo-palvelun oirearvio lävitse asiakas- ja asiantuntijaryhmän kanssa saaden tästä kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksiksi nousivat Omaolo-palvelun markkinoinnin tehostaminen postitse jaettavalla tiedotteella, jalkautumisella järjestöihin ja ammattilaisten markkinoinnin tehostamisella. Digipalvelu- ja tukipisteiden lisääminen nähtiin tarpeellisena. Sovelluksen sisällöllisistä haasteista tulee tiedottaa sisällöntuottajaa. Asiakkaita tulee ottaa enenevässä määrin mukaan kehittämiseen. Lisäksi organisaatiossa tulee toteuttaa palvelukohtaisia palautekyselyjä ja kohdennettua seurantaa väestölle. Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaen hyödyntää jatkossa myös muissa organisaatioissa sekä sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tapaus oli Omaolo-palvelun käyttö ja sen vähäisyys. Aineiston keruu toteutettiin dokumenttianalyysillä ja teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui kahdeksan asiakasta, jotka olivat iältään 65–79-vuotiaita. Teemahaastattelu toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna. Dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun aineistot analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia.
Dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun tulosten perusteella asiakkailla oli haasteita sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palveluiden käytössä. Asiakkailla oli negatiivisia ennakkoasenteita digitaalisia palveluita kohtaan. Heillä oli puutteellinen digiosaaminen ja luottamuksen puute digitaalisia palveluita kohtaan. Heiltä puuttuivat tarvittavat välineet, heidän tarpeitaan vastaavat palvelut sekä tuki. Asiakkaiden mielestä palvelun näkyvyys ja markkinointi oli heikkoa eikä läsnäpalvelua voida korvata digitaalisilla palveluilla. Asiakkaiden eroavaisuuksilla oli myös vaikutusta palveluiden käyttöön.
Dokumenttianalyysin ja teemahaastattelun tulosten pohjalta toteutettiin kehittämistyöpaja kehittämisehdotusten luontia varten. Kehittämistyöpajassa käytettiin osallistavaa menetelmää, joka oli prosessikävely. Prosessikävelyssä käveltiin Omaolo-palvelun oirearvio lävitse asiakas- ja asiantuntijaryhmän kanssa saaden tästä kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksiksi nousivat Omaolo-palvelun markkinoinnin tehostaminen postitse jaettavalla tiedotteella, jalkautumisella järjestöihin ja ammattilaisten markkinoinnin tehostamisella. Digipalvelu- ja tukipisteiden lisääminen nähtiin tarpeellisena. Sovelluksen sisällöllisistä haasteista tulee tiedottaa sisällöntuottajaa. Asiakkaita tulee ottaa enenevässä määrin mukaan kehittämiseen. Lisäksi organisaatiossa tulee toteuttaa palvelukohtaisia palautekyselyjä ja kohdennettua seurantaa väestölle. Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaen hyödyntää jatkossa myös muissa organisaatioissa sekä sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa.