Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lavastus henkilöhahmona : tapahtumapaikan potentiaali käsikirjoituksessa

Peltola, Eliisa (2024)

 
Avaa tiedosto
Peltola_Eliisa.pdf (1.664Mt)
Lataukset: 


Peltola, Eliisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402283550
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee elokuvan tapahtumapaikkaa ja lavastusta käsikirjoittajan näkökulmasta. Opinnäytteessä tutkitaan, millä keinoin käsikirjoittaja voi hyödyntää lavastuksen täyttä potentiaalia käsikirjoituksessa. Tutkimuksen keskiössä on lavastuksen hahmollistaminen, jossa lavastusta tarkastellaan kuin yhtä elokuvan henkilöhahmoista. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu teososasta sekä kirjallisesta osasta. Opinnäytteen teososa on Pitkät kynnet -lyhytelokuva (2024), jossa opinnäytteen tekijä toimi toisena käsikirjoittajana ja lavastajana.

Kirjallinen työ on tutkimusmenetelmältään kvalitatiivinen. Teoriaosuudessa käytetään lähteinä käsikirjoittamista käsittelevää kirjallisuutta ja kerättyä tietoa havainnollistetaan elokuvaesimerkeillä. Työn empiirisessä osuudessa analysoidaan teososan käsikirjoituksen ja elokuvan toteutusta esitetyn teorian pohjalta. Yhteenvetona työssä reflektoidaan koko työprosessia sekä pohditaan esitettyjen käsikirjoitusmenetelmien hyötyjä.

Opinnäytetyössä käy ilmi, että tapahtumapaikan ja lavastuksen luomista tukevat käsikirjoitusmenetelmät edistävät elokuvan monikerroksellisuutta ja tehokkuutta. Lavastuksen hahmollistaminen tarjoaa erilaisia näkökulmia elokuvan ympäristön mahdollisuuksille ja merkityksille, mikä motivoi käsikirjoittajan työprosessia. Käsikirjoitus on elokuvatuotannon perustuksellinen työväline, minkä takia opinnäytetyön tulokset ovat merkityksellisiä koko tuotantoryhmälle niiden edistäessä ymmärrystä käsikirjoituksen tulkinnasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste