Urapolkumalli sairaanhoitajakoulutuksessa : Trainee-projektiin osallistuneiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia urapolkumallista
Sihvo, Katariina (2024)
Sihvo, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293594
Tiivistelmä
Terveydenhuollon suurin ammattiryhmä on sairaanhoitajat, joiden tekemällä työllä on valtava merkitys kansalaisten terveydelle. Alalla on kuitenkin suuri työntekijäpula, eläköitymistä tapahtuu paljon tulevina vuosina ja alanvaihtohalukkuus on suurta. Siirtyminen sairaanhoitajaopiskelijasta valmistuneeksi ammattilaiseksi on kriittistä aikaa.
Siirtymäkokemuksella sekä viimeisellä kliinisellä harjoittelulla on suuri merkitys myös alalla pysymisen kannalta. Laadukkaiden oppimisympäristöjen sekä opinto- ja urapolkujen on todettu valmistavan opiskelijoita työelämään.
Opinnäytetyön tilaaja on Trainee-projekti, joka on Metropolia ammattikorkeakoulun ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin yhteystyöhanke. Projektin yhtenä tarkoituksena on ollut luoda opiskelijoille tavoitteiden mukaiset yhtenäiset urapolut, joiden mukaan edetä opinnoissaan. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Trainee-projektiin osallistuneiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia urapolkumallin mukaisesta opiskelusta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Trainee-projektin arviointia varten siitä, miten sairaanhoitajaopiskelijat ovat kokeneet urapolkumallin mukaisen opiskelun.
Opinnäytetyössä kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella tietoa Trainee-projektiin osallistuneilta sairaanhoitajaopiskelijoilta heidän kokemuksistaan urapolkumallin mukaisesta opiskelusta. Saadut vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajaopiskelijat kuvasivat urapolkumallin vaikuttaneen positiivisesti opiskelumotivaatioon ja ammatilliseen kehittymiseen, kun kliinisten harjoitteluiden jatkumo saman ohjaavan opettajan ohjauksessa toi realistisen kuvan omasta kehityksestä ja etenemisestä. Urapolkumallin mukainen opiskelu toi myös niin kokonaisvaltaista sairaanhoitajan osaamista, kuin valittuun polkuun liittyvää erikoisalaosaamista, esimerkiksi neurologiasta. Vastauksissa nousi esiin myös kliinisten harjoittelupaikkojen saanti, niiden koettiin olevan parempia ja helpommin saatavissa urapolkumallin kautta kuin perinteisen harjoittelupaikkojen hakuohjelman kautta.
Opinnäytetyön tulokset antavat viitettä siitä, että urapolkumalli on koettu positiivisena ja sairaanhoitajaopiskelijoiden opinnot ovat edenneet hyvin. Tuloksissa on otettava huomioon valitettavan alhainen vastaajamäärä, 6/25 Trainee-projektiin osallistunutta sairaanhoitajaopiskelijaa vastasi kyselyyn. Lienee kuitenkin välttämätöntä pohtia uudenlaisia ja erilaisia opiskeluratkaisuja, jotta sairaanhoitajakoulutuksen kiinnostavuutta ja vetovoimaa saataisiin parannettua. Urapolkumallin mukainen opiskelu voisi hyvin olla keino siihen, ja sen mahdollistamista jatkossakin aloittaville opiskelijoille olisi hyvä harkita.
Siirtymäkokemuksella sekä viimeisellä kliinisellä harjoittelulla on suuri merkitys myös alalla pysymisen kannalta. Laadukkaiden oppimisympäristöjen sekä opinto- ja urapolkujen on todettu valmistavan opiskelijoita työelämään.
Opinnäytetyön tilaaja on Trainee-projekti, joka on Metropolia ammattikorkeakoulun ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin yhteystyöhanke. Projektin yhtenä tarkoituksena on ollut luoda opiskelijoille tavoitteiden mukaiset yhtenäiset urapolut, joiden mukaan edetä opinnoissaan. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Trainee-projektiin osallistuneiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia urapolkumallin mukaisesta opiskelusta. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Trainee-projektin arviointia varten siitä, miten sairaanhoitajaopiskelijat ovat kokeneet urapolkumallin mukaisen opiskelun.
Opinnäytetyössä kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella tietoa Trainee-projektiin osallistuneilta sairaanhoitajaopiskelijoilta heidän kokemuksistaan urapolkumallin mukaisesta opiskelusta. Saadut vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kyselyyn vastanneet sairaanhoitajaopiskelijat kuvasivat urapolkumallin vaikuttaneen positiivisesti opiskelumotivaatioon ja ammatilliseen kehittymiseen, kun kliinisten harjoitteluiden jatkumo saman ohjaavan opettajan ohjauksessa toi realistisen kuvan omasta kehityksestä ja etenemisestä. Urapolkumallin mukainen opiskelu toi myös niin kokonaisvaltaista sairaanhoitajan osaamista, kuin valittuun polkuun liittyvää erikoisalaosaamista, esimerkiksi neurologiasta. Vastauksissa nousi esiin myös kliinisten harjoittelupaikkojen saanti, niiden koettiin olevan parempia ja helpommin saatavissa urapolkumallin kautta kuin perinteisen harjoittelupaikkojen hakuohjelman kautta.
Opinnäytetyön tulokset antavat viitettä siitä, että urapolkumalli on koettu positiivisena ja sairaanhoitajaopiskelijoiden opinnot ovat edenneet hyvin. Tuloksissa on otettava huomioon valitettavan alhainen vastaajamäärä, 6/25 Trainee-projektiin osallistunutta sairaanhoitajaopiskelijaa vastasi kyselyyn. Lienee kuitenkin välttämätöntä pohtia uudenlaisia ja erilaisia opiskeluratkaisuja, jotta sairaanhoitajakoulutuksen kiinnostavuutta ja vetovoimaa saataisiin parannettua. Urapolkumallin mukainen opiskelu voisi hyvin olla keino siihen, ja sen mahdollistamista jatkossakin aloittaville opiskelijoille olisi hyvä harkita.