Hoitotyön johtaminen : Nykytila ja kehittämismahdollisuudet
Heikkilä, Lauri (2024)
Heikkilä, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293601
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee hoitotyön johtamisen nykytilaa ja kehittämismahdollisuuksia, tarjoten näkemyksiä vaihtoehtoisiin toimintamalleihin ja koulutushankkeisiin. Tutkimuskysymykset keskittyvät johtamisen nykytilaan ja kehittämismahdollisuuksiin. Tavoitteena on parantaa hoitotyön johtamiskoulutusta vastaamaan paremmin nykypäivän haasteita, erityisesti kommunikaatiotaitojen ja taloudellisen johtamisen osalta.
Opinnäytetyössä tunnistetaan tarve kehittää koulutuksen sisältöjä, jotta johtajat voivat rakentaa luottamusta ja parantaa työntekijöiden sitoutumista ja tyytyväisyyttä. Työssä käytetään integroivaa kirjallisuuskatsausta, yhdistäen kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimustuloksia, tarjoten kattavan käsityksen aiheesta.
Tulokset korostavat hoitotyön johtamisen koulutuksen kehittämisen tarvetta, erityisesti lisäämällä taloudellista ja strategista osaamista sekä parantamalla kommunikaatio- ja tunneälytaitoja. Kehittämismahdollisuudet sisältävät mentoroinnin ja valmennuksen hyödyntämisen johtajien ja henkilöstön ammatillisen kasvun tukemiseksi. Lisäksi on tärkeää käsitellä johtajien kokemaa kuormittavuutta ja uupumusta, tarjoamalla esimerkiksi tukitoimia, kuten joustavia työaikoja ja työhyvinvointiohjelmia.
Tulokset osoittavat, että hoitotyön johtamisen koulutuksessa potilaslähtöisyys ja eettiset arvot ovat tärkeitä, mutta taloudellisen ja strategisen johtamisen osaaminen kaipaa suurempaa painoarvoa osana koulutusta. Eettinen johtajuus, tehokas kommunikaatio ja tunneäly korostuvat hoitotyön johtamisessa. Johtajien hyvillä kommunikaatiotaidoilla ja empatiakyvyllä voidaan parantaa työyhteisön ilmapiiriä ja potilashoitoa.
Opinnäytetyössä tunnistetaan tarve kehittää koulutuksen sisältöjä, jotta johtajat voivat rakentaa luottamusta ja parantaa työntekijöiden sitoutumista ja tyytyväisyyttä. Työssä käytetään integroivaa kirjallisuuskatsausta, yhdistäen kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimustuloksia, tarjoten kattavan käsityksen aiheesta.
Tulokset korostavat hoitotyön johtamisen koulutuksen kehittämisen tarvetta, erityisesti lisäämällä taloudellista ja strategista osaamista sekä parantamalla kommunikaatio- ja tunneälytaitoja. Kehittämismahdollisuudet sisältävät mentoroinnin ja valmennuksen hyödyntämisen johtajien ja henkilöstön ammatillisen kasvun tukemiseksi. Lisäksi on tärkeää käsitellä johtajien kokemaa kuormittavuutta ja uupumusta, tarjoamalla esimerkiksi tukitoimia, kuten joustavia työaikoja ja työhyvinvointiohjelmia.
Tulokset osoittavat, että hoitotyön johtamisen koulutuksessa potilaslähtöisyys ja eettiset arvot ovat tärkeitä, mutta taloudellisen ja strategisen johtamisen osaaminen kaipaa suurempaa painoarvoa osana koulutusta. Eettinen johtajuus, tehokas kommunikaatio ja tunneäly korostuvat hoitotyön johtamisessa. Johtajien hyvillä kommunikaatiotaidoilla ja empatiakyvyllä voidaan parantaa työyhteisön ilmapiiriä ja potilashoitoa.