Ruokakonseptin luominen tapahtumaan "X"
Leppikangas, Valtteri (2024)
Leppikangas, Valtteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293610
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yhden Pohjoismaiden suurimman yleisötapahtuman VIP-puolen ruokakokonaisuuden konseptin luomista. Alatavoitteena on kuvata ruokakonseptitarjouksen syntyprosessi toimeksiantajayrityksessä, siten että sitä voidaan hyödyntää jatkossakin yrityksessä vastaavanlaisissa projekteissa tai perehdytyksessä. Työn produkti on ruokakonseptitarjous tapahtumajärjestäjä asiakasyritykselle. Työstä on rajattu pois laskenta- ja talouspuoli.
Tapahtuman catering on keskeisessä roolissa kokemuksen laadun ja asiakastyytyväisyyden takaamisessa. Oli sitten kyse häistä, festivaaleista tai urheiluottelusta, laadukkaan tapahtuman ruokatuotannon suunnittelu alkaa aina ruokakonseptin laatimisella. Konseptilla tapahtuman ruokatuotanto nidotaan yhteen tapahtuman tavoitteitten, teeman ja sisällön kanssa, osaksi tapahtumakokonaisuutta.
Ruokakonseptin rakentamisessa on oleellista ymmärtää ruokailukokemuksen ja asiakastarpeen merkitys kokonaisuuden kannalta. Niiden kautta suunnitellulla konseptirakenteella ja sisällöllä saadaan varmistettua konseptin tuoma arvo loppuasiakkaalle ja tilaajayritykselle. Laadukas konsepti suunnitellaan konseptointiprosessin kautta valmiiksi paketiksi, jonka avulla voidaan mm.
myydä ruokakonseptia asiakkaille ja käyttää sitä pohjamateriaalina konseptin toteutuksen tuottamisessa. Näin hyvin tehty työ luo myös arvoa suunnittelevalle yritykselle.
Vastuullisuuden pienimuotoinen huomioiminen konseptissa ei enää riitä nykypäivän markkinakentässä, vaan työtä on tehtävä vastuullisuuden kautta ja siihen joka mutkassa nojaten. Vastuullisuuden kuuluu nivoutua osaksi konseptia ja ilmetä sen eri resursseissa.
Tapahtuma X:n ruokakonsepti muodostui muutamassa viikossa tammikuussa 2024, asiakkaalta tulleen tarjouspyynnön jälkeen. Konseptia tekemään perustettu työryhmä valmisteli konseptin rakennetta ja sisältöä, pitäen mielessä sekä ruokailukokemuksen tekijät että asiakkaan toiveet ja tarpeet. Konseptin sisältöön tuotiin tapahtuman sijaintiin liittyvä teema, jonka varaan tuotteita suunniteltiin. Teemassa korostuivat lähialueen raaka-aine tuottajat sekä alueen luonto.
Tehty työ palkittiin asiakkaalta ja toimeksiantajalta saaduilla erinomaisilla palautteilla. Ruokakonsepti koettiin toimivaksi ja houkuttelevaksi. Sen koettiin tuovan lisäarvoa niin asiakkaalle kuin toimeksiantaja yrityksellekin. Ruokakonseptin luomisprosessin kuvaus toi toimeksiantajalle työkalun tulevaisuutta varten.
Tapahtuman catering on keskeisessä roolissa kokemuksen laadun ja asiakastyytyväisyyden takaamisessa. Oli sitten kyse häistä, festivaaleista tai urheiluottelusta, laadukkaan tapahtuman ruokatuotannon suunnittelu alkaa aina ruokakonseptin laatimisella. Konseptilla tapahtuman ruokatuotanto nidotaan yhteen tapahtuman tavoitteitten, teeman ja sisällön kanssa, osaksi tapahtumakokonaisuutta.
Ruokakonseptin rakentamisessa on oleellista ymmärtää ruokailukokemuksen ja asiakastarpeen merkitys kokonaisuuden kannalta. Niiden kautta suunnitellulla konseptirakenteella ja sisällöllä saadaan varmistettua konseptin tuoma arvo loppuasiakkaalle ja tilaajayritykselle. Laadukas konsepti suunnitellaan konseptointiprosessin kautta valmiiksi paketiksi, jonka avulla voidaan mm.
myydä ruokakonseptia asiakkaille ja käyttää sitä pohjamateriaalina konseptin toteutuksen tuottamisessa. Näin hyvin tehty työ luo myös arvoa suunnittelevalle yritykselle.
Vastuullisuuden pienimuotoinen huomioiminen konseptissa ei enää riitä nykypäivän markkinakentässä, vaan työtä on tehtävä vastuullisuuden kautta ja siihen joka mutkassa nojaten. Vastuullisuuden kuuluu nivoutua osaksi konseptia ja ilmetä sen eri resursseissa.
Tapahtuma X:n ruokakonsepti muodostui muutamassa viikossa tammikuussa 2024, asiakkaalta tulleen tarjouspyynnön jälkeen. Konseptia tekemään perustettu työryhmä valmisteli konseptin rakennetta ja sisältöä, pitäen mielessä sekä ruokailukokemuksen tekijät että asiakkaan toiveet ja tarpeet. Konseptin sisältöön tuotiin tapahtuman sijaintiin liittyvä teema, jonka varaan tuotteita suunniteltiin. Teemassa korostuivat lähialueen raaka-aine tuottajat sekä alueen luonto.
Tehty työ palkittiin asiakkaalta ja toimeksiantajalta saaduilla erinomaisilla palautteilla. Ruokakonsepti koettiin toimivaksi ja houkuttelevaksi. Sen koettiin tuovan lisäarvoa niin asiakkaalle kuin toimeksiantaja yrityksellekin. Ruokakonseptin luomisprosessin kuvaus toi toimeksiantajalle työkalun tulevaisuutta varten.