Varhaiskasvattajien kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta 2-4-vuotiaiden lasten ryhmässä: koira-avusteinen toiminta tukemassa lapsen vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehitystä
Kortessalo, Anna; Ruokoja, Ninna (2024)
Kortessalo, Anna
Ruokoja, Ninna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402293628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on koira-avusteisesta työskentelystä 2-4-vuotiaiden lasten ryhmässä. Koira-avusteinen toiminta on koko ajan yleistynyt sosiaali-, terveys- ja koulutusalalla, mutta ilmiö on verrattain uusi ja vähän tutkittu. Yleisesti tutkimuksissa on havaittu koirien vaikuttavan monella tapaa positiivisesti hyvinvointiimme, joten oli tarpeellista selvittää, millaisia vaikutuksia koirien läsnäololla on havaittu olevan varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä oululaisen päiväkodin kanssa, josta haastatteluihin valittiin kolme varhaiskasvattajaa, joilla oli jo aiempaa kokemusta koira-avusteisesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvattajien kokemuksista koira-avusteisesta toiminnasta sekä toiminnassa havaitsemistaan vaikutuksista lasten kasvuun ja kehitykseen. Tutkimuksessa esiin tulleita tietoja voidaan mahdollisesti hyödyntää varhaiskasvatuksessa koira-avusteista toimintaa suunniteltaessa.
Koira-avusteinen toiminta on usein vapaaehtoistoimintaa, jossa koirat ohjaajansa kanssa vierailevat esimerkiksi kouluissa, päiväkodeissa ja vanhainkodeissa. Vierailut ovat yleensä yksinkertaisia, eikä niille yleensä aseteta yksilöllisiä tavoitteita. Toiminta kuitenkin useimmiten tuottaa osallistujille hyvää mieltä ja hyvinvointia. Koiran ohjaajalta ei vaadita sosiaali- tai terveysalan koulutusta, mutta ohjaajan on hyvä olla perehtynyt sekä alaan että koira-avusteiseen toimintaan. Usein yksinkertaisimmillaan koira-avusteista toimintaa toteutetaan, kun työntekijä ottaa koiransa työpaikalleen vierailulle.
Tutkimuskysymyksenä on ”Millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on koira-avusteisesta toiminnasta 2–4-vuotiaiden ryhmässä?” Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin, että varhaiskasvattajien kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta olivat hyvin positiivisia. Haastatellut huomaisivat toiminnan vaikuttaneen positiivisesti lasten tunnetaitoihin ja kehittäneen jopa fyysisiäkin taitoja. Toiminta koettiin hyödylliseksi ja varhaiskasvatuksen tavoitteita tukevaksi. Koiran uskottiin tukevan myös 2-4-vuotiaiden lasten puheen kehitystä, sillä koiralle on helppo puhua. Koira pystyi auttamaan matematiikan tehtävissä ja näyttämään esimerkillä mallia, miten istutaan rauhassa aamupiirissä. Toiminnassa nähtiin paljon hyvää ja sen toivottiin jatkuvan, mutta toiminnan haasteina nähtiin allergiat ja tilanteiden turvallisuudesta huolehtiminen.
Koira-avusteinen toiminta on usein vapaaehtoistoimintaa, jossa koirat ohjaajansa kanssa vierailevat esimerkiksi kouluissa, päiväkodeissa ja vanhainkodeissa. Vierailut ovat yleensä yksinkertaisia, eikä niille yleensä aseteta yksilöllisiä tavoitteita. Toiminta kuitenkin useimmiten tuottaa osallistujille hyvää mieltä ja hyvinvointia. Koiran ohjaajalta ei vaadita sosiaali- tai terveysalan koulutusta, mutta ohjaajan on hyvä olla perehtynyt sekä alaan että koira-avusteiseen toimintaan. Usein yksinkertaisimmillaan koira-avusteista toimintaa toteutetaan, kun työntekijä ottaa koiransa työpaikalleen vierailulle.
Tutkimuskysymyksenä on ”Millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on koira-avusteisesta toiminnasta 2–4-vuotiaiden ryhmässä?” Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin, että varhaiskasvattajien kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta olivat hyvin positiivisia. Haastatellut huomaisivat toiminnan vaikuttaneen positiivisesti lasten tunnetaitoihin ja kehittäneen jopa fyysisiäkin taitoja. Toiminta koettiin hyödylliseksi ja varhaiskasvatuksen tavoitteita tukevaksi. Koiran uskottiin tukevan myös 2-4-vuotiaiden lasten puheen kehitystä, sillä koiralle on helppo puhua. Koira pystyi auttamaan matematiikan tehtävissä ja näyttämään esimerkillä mallia, miten istutaan rauhassa aamupiirissä. Toiminnassa nähtiin paljon hyvää ja sen toivottiin jatkuvan, mutta toiminnan haasteina nähtiin allergiat ja tilanteiden turvallisuudesta huolehtiminen.