Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kaupallisen ja ei-kaupallisen median eroja uutisoinnissa : miten Yleisradio ja Ilta-Sanomat käsittelivät hallituksen yhdenvertaisuutta koskevaa tiedonantoa?

Kalliorinne, Samppa (2024)

 
Avaa tiedosto
Kalliorinne_Samppa.pdf (327.6Kt)
Lataukset: 


Kalliorinne, Samppa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403033700
Tiivistelmä
Kaupallisen median käyttämä retoriikka on huomiota herättävämpää kuin ei-kaupallisen median retoriikka. Tämä tuli ilmi opinnäytetyössäni, jossa tarkastelin Ilta-Sanomien (IS) ja Yleisradio Oy:n (Yle) eroavaisuuksia juttujen sisällössä sekä käytetyssä kielessä, niin otsikoissa kuin leipätekstissä. Halusin selvittää, onko IS:n edustaman kaupallisen median uutisointi ei-kaupallista mediaa edustavaa Yleä sensaatiohakuisempaa. Aineistokseni valitsin 12 kesällä ja syksyllä 2023 julkaistua journalistista tekstiä, jotka käsittelivät hallituksen yhdenvertaisuutta koskevaa tiedonantoa.

Käytin kvalitatiivista sisällönanalyysiä sekä retorista analysointimenetelmää tarkastellessani aineistoani. Pohdin myös yleisesti retoristen keinojen riskejä ja hyötyjä kirjoitetussa kielessä.

Aineistoni kaupallisen median jutut on usein rakennettu siten, että lukijan täytyy käyttää enemmän aikaa jutun parissa saadakseen selville, mistä on kyse. Jotkin aineistoni otsikot kaupallisessa mediassa olivat suorastaan harhaanjohtavia. Hieman yllättäen ei-kaupallisen median tekstistä löytyi huomiota herättäviä rasistisia ilmaisuja. Analyysini tulokset tukivat aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia.
 
The commercial media uses more sensational rhetoric than non-commercial media. This was deduced in my thesis, in which I studied the differences between Ilta-Sanomat (IS) and Yleisradio Oy (Yle) in their news coverage in the matter of government’s statement on equality.

I wanted to find out whether the commercial media, which was represented by IS in my thesis, was more sensational with their texts than non-commercial media Yle. For my research material I chose texts considering the government’s statement on equality from both commercial and non-commercial media, because the subject was very divisive in the politics and in media in summer and autumn 2023.

As for the results, the commercial media indeed does use more sensational titles and structure in their texts. This does support the results of earlier research. On some occasions, some of the titles of commercial media were outright misleading. For my surprise, there was found some racist expressions in non-commercial media’s texts.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste