Varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia alle 3-vuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Lehtola, Jenna; Vuolukka, Fanni (2024)
Lehtola, Jenna
Vuolukka, Fanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403053840
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tarkastelimme varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia alle 3-vuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimuskysymyksemme oli: "Millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöllä on alle 3-vuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen kehityksen tukemisesta?" Haastattelimme neljää varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöön kuuluvaa ammattilaista. Yhteistyötahonamme toimi Oulun kaupungin varhaiskasvatus.
Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme itsesäätelytaitoja, tunnetaitoja, alle 3-vuotiaiden lasten kehitystä ja aikuisen roolia lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista alle 3-vuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisessa. Haastatteluiden avulla pyrimme saamaan ymmärrystä siitä, miten ammattilaiset edistävät lasten tunne- ja itsesäätelytaitoja varhaiskasvatuksessa ja millaisia materiaaleja he ovat hyödyntäneet. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön kokemuksia alle 3-vuotiaiden tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön myötä toivomme, että saamamme tieto ja näkemykset voivat tukea varhaiskasvatuksen henkilökuntaa kehittämään käytäntöjään lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemiseksi.
Tutkimustulosten keskeisenä johtopäätöksenä oli, että alle 3-vuotiaiden tunne- ja itsesäätelytaidot eivät ole puutteelliset, vaan harjaantumattomat. Pienten lasten kanssa tärkeäksi menetelmäksi nousi läsnäolo ja sanoittamisen merkitys kuvatuen rinnalla. Onnistumisena koettiin, kun lapset käyttivät opittuja taitoja vapaassa leikissä, esimerkiksi anteeksi pyytämällä ja kaveria lohduttamalla.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla alle 3-vuotiaille suunnitellut tunne- ja itsesäätelytaitoihin liittyvät kortit. Haastattelussa nousi ilmi, että alle 3-vuotiaille on aiheesta vain vähän materiaalia, eikä sitä ole helppo löytää. Toisaalta jatkotutkimusehdotuksena voisi myös laajentaa tutkimuksen otantaa tai syventää tulosten vertailtavuutta eri varhaiskasvatusympäristöjen välillä ja tutkia onko niillä alueellisia eroja. Tämä voisi tuoda lisää monipuolisuutta tutkimustuloksiin.
Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme itsesäätelytaitoja, tunnetaitoja, alle 3-vuotiaiden lasten kehitystä ja aikuisen roolia lapsen tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista alle 3-vuotiaiden lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisessa. Haastatteluiden avulla pyrimme saamaan ymmärrystä siitä, miten ammattilaiset edistävät lasten tunne- ja itsesäätelytaitoja varhaiskasvatuksessa ja millaisia materiaaleja he ovat hyödyntäneet. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön kokemuksia alle 3-vuotiaiden tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön myötä toivomme, että saamamme tieto ja näkemykset voivat tukea varhaiskasvatuksen henkilökuntaa kehittämään käytäntöjään lasten tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemiseksi.
Tutkimustulosten keskeisenä johtopäätöksenä oli, että alle 3-vuotiaiden tunne- ja itsesäätelytaidot eivät ole puutteelliset, vaan harjaantumattomat. Pienten lasten kanssa tärkeäksi menetelmäksi nousi läsnäolo ja sanoittamisen merkitys kuvatuen rinnalla. Onnistumisena koettiin, kun lapset käyttivät opittuja taitoja vapaassa leikissä, esimerkiksi anteeksi pyytämällä ja kaveria lohduttamalla.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla alle 3-vuotiaille suunnitellut tunne- ja itsesäätelytaitoihin liittyvät kortit. Haastattelussa nousi ilmi, että alle 3-vuotiaille on aiheesta vain vähän materiaalia, eikä sitä ole helppo löytää. Toisaalta jatkotutkimusehdotuksena voisi myös laajentaa tutkimuksen otantaa tai syventää tulosten vertailtavuutta eri varhaiskasvatusympäristöjen välillä ja tutkia onko niillä alueellisia eroja. Tämä voisi tuoda lisää monipuolisuutta tutkimustuloksiin.