Kulttuuritapahtuman markkinoinnin kehittäminen : Case Staalon teatterifestit
Keskitalo, Mari (2014)
Keskitalo, Mari
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111916019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Levillä ja Kittilässä vuosittain järjestettävien Staalon teatterifestien markkinointia markkinoinnin suunnitteluprosessin avulla sekä laatia tapahtumalle erillinen markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajana työssä oli Staalon Festit ry, joka on tapahtuman järjestäjäorganisaatio. Markkinointisuunnitelman tekeminen lähti toimeksiantajien toiveesta, ja suunnitelma tehtiin valmiille pohjalle. Työn tietoperustassa tarkastellaan markkinointia, markkinoinnin muutoksia, brändiä sekä kulttuurimatkailua.
Markkinoinnin suunnittelu käsittää Staalon teatterifestien markkinoinnin nykytilan analysoinnin, tavoitteet, strategiset suunnat, toimintasuunnitelman sekä riskit, ja se pohjautuu Paul Smithin kehittämään SOSTAC-malliin. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja markkinointisuunnitelma on sen konkreettinen tuotos. Työn lähestymistapa on tapaustutkimus (engl. case study) ja tärkeimmät tiedonkeruumenetelmät olivat haastattelu, havainnointi ja kirjoituspöytätutkimus.
Staalon teatterifestien markkinointistrategisiksi suunniksi muodostuivat kävijämäärien kasvattaminen 300 kävijällä vuodessa, valtakunnalliseen kilpailuun pyrkiminen ja brändin kehittäminen. Strategiaa toteutetaan muun muassa lisäämällä markkinointia sosiaalisessa mediassa, mutta keskittyen vain tiettyihin kanaviin. Tavoitteena on saada tapahtumasta suurempi vetovoimatekijä kuin siihen valittavat esiintyjät.
Yksittäisten esitysten kävijämääriä ei ole tarkoitus lisätä, vaan kävijämääriä pyritään kasvattamaan lisäämällä esityksiä, sillä esityspaikkojen kapasiteetit ovat rajalliset. Uusina mahdollisina esityksinä tuon esille stand up -kilpailun sekä Forum-teatterin. Haasteita Staalon teatterifesteille asettavat rahallisten resurssien puute sekä työntekijöiden vähäisyys. Yksi tärkeimmistä tuloksista opinnäytetyössä on markkinoinnin toimenpidesuunnitelma, jossa vuosittaiset markkinointitoiminnot on kuvattu viikkokohtaisesti.
Markkinoinnin suunnittelu käsittää Staalon teatterifestien markkinoinnin nykytilan analysoinnin, tavoitteet, strategiset suunnat, toimintasuunnitelman sekä riskit, ja se pohjautuu Paul Smithin kehittämään SOSTAC-malliin. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja markkinointisuunnitelma on sen konkreettinen tuotos. Työn lähestymistapa on tapaustutkimus (engl. case study) ja tärkeimmät tiedonkeruumenetelmät olivat haastattelu, havainnointi ja kirjoituspöytätutkimus.
Staalon teatterifestien markkinointistrategisiksi suunniksi muodostuivat kävijämäärien kasvattaminen 300 kävijällä vuodessa, valtakunnalliseen kilpailuun pyrkiminen ja brändin kehittäminen. Strategiaa toteutetaan muun muassa lisäämällä markkinointia sosiaalisessa mediassa, mutta keskittyen vain tiettyihin kanaviin. Tavoitteena on saada tapahtumasta suurempi vetovoimatekijä kuin siihen valittavat esiintyjät.
Yksittäisten esitysten kävijämääriä ei ole tarkoitus lisätä, vaan kävijämääriä pyritään kasvattamaan lisäämällä esityksiä, sillä esityspaikkojen kapasiteetit ovat rajalliset. Uusina mahdollisina esityksinä tuon esille stand up -kilpailun sekä Forum-teatterin. Haasteita Staalon teatterifesteille asettavat rahallisten resurssien puute sekä työntekijöiden vähäisyys. Yksi tärkeimmistä tuloksista opinnäytetyössä on markkinoinnin toimenpidesuunnitelma, jossa vuosittaiset markkinointitoiminnot on kuvattu viikkokohtaisesti.