Satunnaisesti generoidun minigolfpelin toteutus
Viro, Elias (2024)
Viro, Elias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403063917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa fysiikkapohjainen ja yhteisöllinen peli esimerkiksi sairaaloissa, vanhainkodeissa ja kuntoutusyksiköissä käytössä oleville YetiCare Oy:n myymille suurikokoisille Android-kosketusnäytöille eli Yetitableteille. Tämä opinnäytetyö esittelee minigolfpelin teknisen toteutuksen sekä kehitysprosessin lähtien ideoinnista ja suunnittelusta, edeten siitä iteratiiviseen toteutus- ja testausvaiheeseen ja päättyen pelin julkaisuun.
Peli kehitettiin yhden kehittäjän projektina YetiCare Oy:lle. Pelin toteuttamiseen käytettiin Unity-pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä. Ääniksi valittiin vapaan lisenssin alaisia ääniraitoja, joita muokattiin lyhyemmiksi Audacity-ohjelmalla. Versionhallintaan käytettiin Giteaa ja sen rajapintana GitHub Desktop -ohjelmaa. Lisäksi pelin analytiikan ja käännösten taustajärjestelminä toimivat Firebase-analytiikkatietokanta ja Google Drive -pohjainen Sheets.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui lähes loputtomasti uudelleenpelattava peli, jota erilaisissa kohteissa toimivat hoitajat voivat hyödyntää aktiviteettien järjestämisessä pienryhmille. Peli julkaistiin loppukäyttäjien pelattavaksi osana YetiCaren Q1 2024 -sovellusjulkaisua ja sitä jatkokehitetään loppukäyttäjiltä julkaisun jälkeen tulleen palautteen ja pelaajien toiminnasta kerätyn anonyymin analytiikan perusteella. Lisäksi pelin ennustavaa fysiikkaa, päävalikkorakennetta sekä ohjausmekaniikkoja voidaan helposti hyödyntää muiden ylhäältäpäin kuvattujen fysiikkapohjaisien pelien toteuttamiseen tulevaisuudessa.
Peli kehitettiin yhden kehittäjän projektina YetiCare Oy:lle. Pelin toteuttamiseen käytettiin Unity-pelimoottoria ja C#-ohjelmointikieltä. Ääniksi valittiin vapaan lisenssin alaisia ääniraitoja, joita muokattiin lyhyemmiksi Audacity-ohjelmalla. Versionhallintaan käytettiin Giteaa ja sen rajapintana GitHub Desktop -ohjelmaa. Lisäksi pelin analytiikan ja käännösten taustajärjestelminä toimivat Firebase-analytiikkatietokanta ja Google Drive -pohjainen Sheets.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui lähes loputtomasti uudelleenpelattava peli, jota erilaisissa kohteissa toimivat hoitajat voivat hyödyntää aktiviteettien järjestämisessä pienryhmille. Peli julkaistiin loppukäyttäjien pelattavaksi osana YetiCaren Q1 2024 -sovellusjulkaisua ja sitä jatkokehitetään loppukäyttäjiltä julkaisun jälkeen tulleen palautteen ja pelaajien toiminnasta kerätyn anonyymin analytiikan perusteella. Lisäksi pelin ennustavaa fysiikkaa, päävalikkorakennetta sekä ohjausmekaniikkoja voidaan helposti hyödyntää muiden ylhäältäpäin kuvattujen fysiikkapohjaisien pelien toteuttamiseen tulevaisuudessa.