Liikelahjamalliston suunnittelua Metropolia AMK:lle
Laakso, Miia (2014)
Laakso, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111815915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Metropolian ammattikorkeakoulun johtajiston käyttöön
koulun brändiä tukevia liikelahjoja. Lähtökohdaksi kartoitettiin tämän hetken lahjatilannetta
ja lahjatarpeita. Lisäksi koettiin tärkeäksi selvittää, löytyisikö jo valmiina olevia, opiskelijoiden
suunnittelemia tuotteita, joita voisi liikelahjoina käyttää. Lopuksi etsittiin ratkaisuja,
miten liikelahjasuunnittelua voitaisiin tulevaisuudessa toteuttaa.
Menetelminä käytettiin avointa teemahaastattelua ja internetlinkin kautta välitettyä kyselyä.
Teemahaastateltavat valikoitiin tutkimuksen viitekehykseen pohjautuen oppilaitoksen eri
asiantuntijoista. Kysely lähetettiin eri tutkinto-ohjelmien opettajille ja kysymykset laadittiin
sekä jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaan.
Tulosten perusteella tämän hetken liikelahjatilanne koetaan erityisen haastavaksi ja tarve
uusille oppilaitoksen näköisille ja sen osaamista esitteleville lahjatuotteille on suuri. Tuotteiden
lisäksi malliston toivottiin huomioivan lahjakokonaisuus korttia ja erilaisia pakkausratkaisuja
myöten. Tämän lisäksi kysely osoitti, että lahjatilanne koetaan haastavaksi myös
opettajakollegojen välisissä kanssakäymisissä. Lahjakäytänteisiin kaivataan selkeää ohjeistusta
ja toivotaan lahjojen olevan helposti saatavilla. Havaittiin, että innokkuutta tulevaisuuden
lahjasuunnitteluun on, mutta myös epävarmuutta resurssien riittävyydestä.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa tekstiilisuunnittelun näkökulmasta toteutettua liikelahjamallistoehdotusta,
joka on esitettynä kohderyhmittäin. Lahjamallisto pohjautuu kokonaissuunnitteluun,
jossa on huomioitu myös kortti- ja pakkausratkaisuja. Suurin suunnitteluun vaikuttanut
tekijä oli Metropolian brändi. Tämän lisäksi suunnitteluun vaikuttivat kohderyhmät ja kansainvälisyys,
huomioiden eri kulttuureita sekä matkustamisen mukanaan tuomia haasteita.
Liikelahjamalliston lisäksi opinnäytetyö välittää ajatuksia lahjatilanteesta ja antaa ideoita tulevaisuuden
liikelahjojen suunnitteluun.
koulun brändiä tukevia liikelahjoja. Lähtökohdaksi kartoitettiin tämän hetken lahjatilannetta
ja lahjatarpeita. Lisäksi koettiin tärkeäksi selvittää, löytyisikö jo valmiina olevia, opiskelijoiden
suunnittelemia tuotteita, joita voisi liikelahjoina käyttää. Lopuksi etsittiin ratkaisuja,
miten liikelahjasuunnittelua voitaisiin tulevaisuudessa toteuttaa.
Menetelminä käytettiin avointa teemahaastattelua ja internetlinkin kautta välitettyä kyselyä.
Teemahaastateltavat valikoitiin tutkimuksen viitekehykseen pohjautuen oppilaitoksen eri
asiantuntijoista. Kysely lähetettiin eri tutkinto-ohjelmien opettajille ja kysymykset laadittiin
sekä jaoteltiin tutkimuskysymysten mukaan.
Tulosten perusteella tämän hetken liikelahjatilanne koetaan erityisen haastavaksi ja tarve
uusille oppilaitoksen näköisille ja sen osaamista esitteleville lahjatuotteille on suuri. Tuotteiden
lisäksi malliston toivottiin huomioivan lahjakokonaisuus korttia ja erilaisia pakkausratkaisuja
myöten. Tämän lisäksi kysely osoitti, että lahjatilanne koetaan haastavaksi myös
opettajakollegojen välisissä kanssakäymisissä. Lahjakäytänteisiin kaivataan selkeää ohjeistusta
ja toivotaan lahjojen olevan helposti saatavilla. Havaittiin, että innokkuutta tulevaisuuden
lahjasuunnitteluun on, mutta myös epävarmuutta resurssien riittävyydestä.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa tekstiilisuunnittelun näkökulmasta toteutettua liikelahjamallistoehdotusta,
joka on esitettynä kohderyhmittäin. Lahjamallisto pohjautuu kokonaissuunnitteluun,
jossa on huomioitu myös kortti- ja pakkausratkaisuja. Suurin suunnitteluun vaikuttanut
tekijä oli Metropolian brändi. Tämän lisäksi suunnitteluun vaikuttivat kohderyhmät ja kansainvälisyys,
huomioiden eri kulttuureita sekä matkustamisen mukanaan tuomia haasteita.
Liikelahjamalliston lisäksi opinnäytetyö välittää ajatuksia lahjatilanteesta ja antaa ideoita tulevaisuuden
liikelahjojen suunnitteluun.