"A good friend never gives up and never forgets, and always cheers you up" : Sosiaalisten suhteiden merkitys yläkouluikäisille nuorille
Johansson, Riikka; Jokikokko, Anna (2014)
Johansson, Riikka
Jokikokko, Anna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416418
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sosiaalisten suhteiden merkitystä yläkouluikäisille nuorille. Saimme idean tutkimukseen osallistuessamme ArctiChildren InNet (2012- 2014)- Empowering School e-health Model in the Barents region -projektiin, jossa työskentelimme nuorten parissa Venäjällä. Tutkimuskysymyksemme ovat: mitä ystävyys merkitsee 13- 15-vuotiaille nuorille ja
miten nuoret luovat ja ylläpitävät ystävyyssuhteita?
Teoriana käytämme aineistoja, joissa käsitellään kehityspsykologian eri vaiheita ja nuorten kulttuuria. Olemme käyneet läpi aineistoja, jotka selittävät nuoruusiän kehitystehtäviä ja tämän avulla perustelemme nuorten käytöstä järjestämillämme työpajoilla. Havainnoimme nuoria työpajoilla ja saimme valitsemistamme työskentelytavoista tarvitsemamme materiaalit opinnäytetyötämme varten. Järjestimme nuorille learning-café-tyyppistä toimintaa, jossa nuoret saivat pohtia tärkeitä kysymyksiä sosiaalisiin suhteisiin liittyen pienissä ryhmissä ja kirjata ajatuksiaan ylös liinoille. Toisena toimintana järjestimme erilaisia työpajoja, joissa nuoret saivat valita mieleisensä toiminnan, jolla halusivat muistaa ystävää.
Ystävyys on nuorille tärkeää ja siitä pidetään huolta monin eri tavoin. Nuoret ylläpitävät ystävyyssuhteitaan sosiaalisessa mediassa keskustelemalla, mutta myös viettämällä aikaa yhdessä.
miten nuoret luovat ja ylläpitävät ystävyyssuhteita?
Teoriana käytämme aineistoja, joissa käsitellään kehityspsykologian eri vaiheita ja nuorten kulttuuria. Olemme käyneet läpi aineistoja, jotka selittävät nuoruusiän kehitystehtäviä ja tämän avulla perustelemme nuorten käytöstä järjestämillämme työpajoilla. Havainnoimme nuoria työpajoilla ja saimme valitsemistamme työskentelytavoista tarvitsemamme materiaalit opinnäytetyötämme varten. Järjestimme nuorille learning-café-tyyppistä toimintaa, jossa nuoret saivat pohtia tärkeitä kysymyksiä sosiaalisiin suhteisiin liittyen pienissä ryhmissä ja kirjata ajatuksiaan ylös liinoille. Toisena toimintana järjestimme erilaisia työpajoja, joissa nuoret saivat valita mieleisensä toiminnan, jolla halusivat muistaa ystävää.
Ystävyys on nuorille tärkeää ja siitä pidetään huolta monin eri tavoin. Nuoret ylläpitävät ystävyyssuhteitaan sosiaalisessa mediassa keskustelemalla, mutta myös viettämällä aikaa yhdessä.