“These weeks have strengthened my belief in the importance of physical education on any age.” : Supporting physical education activities in early childhood education and care through sociocultural animation
Noppari, Petra; Merinen, Milla; Muukkonen, Maija (2014)
Noppari, Petra
Merinen, Milla
Muukkonen, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016106
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kiteyttää liikuntakasvatuksen tärkeyttä varhaiskasvatusympäristössä. Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Helsingin Töölön Finnish-American Kindergartenin kanssa. Meidän tavoitteenamme oli tukea ja vahvistaa kahden työntekijän liikuntakasvatukseen liittyviä tietoja ja taitoja sosiokulttuurisen innostamisen avulla. Halusimme saavuttaa tilan, jossa liikunta-kasvatus olisi konkreettisemmin osa päiväkodin arkea.
Suunnittelimme ja toteutimme innostamisen prosessiin, joka sisälsi neljä toiminnallista liikuntatuokiota. Tuokiot sisälsivät liikuntakasvatustoimintoja päiväkoti-ikäisille lapsille. Näiden tuokioiden avulla näytimme kuinka suunnitella ja toteuttaa monipuolista liikuntaa eri ympäristöissä, eri liikuntavälineitä käyttäen. Tuokiot toimivat välineenämme vaikuttaa työntekijöiden innostamiseen. Roolimme sosiokulttuurisina innostajina oli luoda tila innostamis-prosessille.
Projektiimme kuului kolme kyselylomaketta, joiden tarkoituksena oli arvioida päiväkodin järjestämää liikuntatoimintaa. Ensimmäisen kyselylomakkeen tarkoituksena oli hahmottaa päiväkodin nykyinen tilanne. Sekä toinen että kolmas kyselylomake oli tarkoitettu arvioimaan muutosta projektimme aikana. Vastausten perusteella voimme väittää, että projektillemme asetetut tavoitteet täyttyivät.
Johtopäätöksenä toteamme, että sosiokulttuurinen innostaminen on hyödyllinen viitekehys tämänkaltaisessa projektityössä. Innostaminen tarjoaa keinon vaikuttaa osallistujiin positiivisella tavalla, sillä se perustuu vapaaehtoiseen toimintaan. Saamamme positiivisen palautteen perusteella voimme sanoa projektimme olleen onnistunut. Lisäksi yhteistyökumppanimme on ilmaissut aikomuksensa jatkaa ja kehittää liikuntakasvatustoimintaansa tulevaisuudessa.
Suunnittelimme ja toteutimme innostamisen prosessiin, joka sisälsi neljä toiminnallista liikuntatuokiota. Tuokiot sisälsivät liikuntakasvatustoimintoja päiväkoti-ikäisille lapsille. Näiden tuokioiden avulla näytimme kuinka suunnitella ja toteuttaa monipuolista liikuntaa eri ympäristöissä, eri liikuntavälineitä käyttäen. Tuokiot toimivat välineenämme vaikuttaa työntekijöiden innostamiseen. Roolimme sosiokulttuurisina innostajina oli luoda tila innostamis-prosessille.
Projektiimme kuului kolme kyselylomaketta, joiden tarkoituksena oli arvioida päiväkodin järjestämää liikuntatoimintaa. Ensimmäisen kyselylomakkeen tarkoituksena oli hahmottaa päiväkodin nykyinen tilanne. Sekä toinen että kolmas kyselylomake oli tarkoitettu arvioimaan muutosta projektimme aikana. Vastausten perusteella voimme väittää, että projektillemme asetetut tavoitteet täyttyivät.
Johtopäätöksenä toteamme, että sosiokulttuurinen innostaminen on hyödyllinen viitekehys tämänkaltaisessa projektityössä. Innostaminen tarjoaa keinon vaikuttaa osallistujiin positiivisella tavalla, sillä se perustuu vapaaehtoiseen toimintaan. Saamamme positiivisen palautteen perusteella voimme sanoa projektimme olleen onnistunut. Lisäksi yhteistyökumppanimme on ilmaissut aikomuksensa jatkaa ja kehittää liikuntakasvatustoimintaansa tulevaisuudessa.