Supporting Street and Vulnerable Children’s Schooling : A Case Study of Street Children Empowerment Foundation
Saariaho, Tanja (2014)
Saariaho, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli katulasten ja muiden heikossa asemassa olevien lasten koulunkäynnin tukeminen Street Children Empowerment Foundation (SCEF) -järjestössä. SCEF tukee haavoittuvassa asemassa olevia lapsia James Town:ssa, joka on köyhä kaupunginosa Ghanan pääkaupungissa Accrassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jonka avulla SCEF voisi arvioida omaa toimintaansa ja tunnistaa mahdollisia työn kehittämistarpeita. Kvalitatiivisin menetelmin toteutettu tiedonkeruu pohjautui pääasiassa SCEF:n tukemien lasten ja nuorten teemahaastatteluihin. Haastattelut jäsensivät lasten kokemuksia koulunkäynnin ongelmista ja siitä, kuinka SCEF on vastannut koulunkäynnissä kohdattuihin vaikeuksiin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin sosiaalipedagogista sosiaalisen osallisuuden käsitettä sekä Pincusin ja Minahanin (1973) voimavarajärjestelmä-mallia.
Haastatteluihin osallistui 12 lasta ja nuorta. Heidän kokemustensa perusteella koulunkäyntiä vaikeuttavat etenkin perheessä koetut taloudelliset vaikeudet, mutta myös hajanainen perherakenne, hyvinvoinnin kannalta riittämättömät elinolosuhteet sekä stigmatisoituminen ja koulukiusaaminen nähtiin haasteina. SCEF:n koettiin vastaavan koulunkäynnin ongelmiin kiitettävästi tekemällä yhteistyötä perheiden ja koulujen kanssa. Esiin nousi myös tärkeitä aiheita, joihin SCEF voisi kiinnittää vielä nykyistä enemmän huomiota.
Ghanalainen koulutusjärjestelmä sisältää erinäisiä koulunkäyntiin liittyviä kuluja, jotka ovat monelle perheelle taloudellinen taakka. Haastatteluvastauksista ilmenikin, että taloudellisilla resursseilla on vahva rooli koulunkäynnin tukemisessa. Kestävän muutoksen aikaansaamiseksi lasten koulunkäynnissä on kuitenkin tärkeää ottaa huomioon myös koulunkäyntiongelmiin liittyvä moniulotteisuus. Taloudellisen ja materiaalisen avun lisäksi on painotettava myös sosiaalista ja emotionaalista tukea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jonka avulla SCEF voisi arvioida omaa toimintaansa ja tunnistaa mahdollisia työn kehittämistarpeita. Kvalitatiivisin menetelmin toteutettu tiedonkeruu pohjautui pääasiassa SCEF:n tukemien lasten ja nuorten teemahaastatteluihin. Haastattelut jäsensivät lasten kokemuksia koulunkäynnin ongelmista ja siitä, kuinka SCEF on vastannut koulunkäynnissä kohdattuihin vaikeuksiin. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin sosiaalipedagogista sosiaalisen osallisuuden käsitettä sekä Pincusin ja Minahanin (1973) voimavarajärjestelmä-mallia.
Haastatteluihin osallistui 12 lasta ja nuorta. Heidän kokemustensa perusteella koulunkäyntiä vaikeuttavat etenkin perheessä koetut taloudelliset vaikeudet, mutta myös hajanainen perherakenne, hyvinvoinnin kannalta riittämättömät elinolosuhteet sekä stigmatisoituminen ja koulukiusaaminen nähtiin haasteina. SCEF:n koettiin vastaavan koulunkäynnin ongelmiin kiitettävästi tekemällä yhteistyötä perheiden ja koulujen kanssa. Esiin nousi myös tärkeitä aiheita, joihin SCEF voisi kiinnittää vielä nykyistä enemmän huomiota.
Ghanalainen koulutusjärjestelmä sisältää erinäisiä koulunkäyntiin liittyviä kuluja, jotka ovat monelle perheelle taloudellinen taakka. Haastatteluvastauksista ilmenikin, että taloudellisilla resursseilla on vahva rooli koulunkäynnin tukemisessa. Kestävän muutoksen aikaansaamiseksi lasten koulunkäynnissä on kuitenkin tärkeää ottaa huomioon myös koulunkäyntiongelmiin liittyvä moniulotteisuus. Taloudellisen ja materiaalisen avun lisäksi on painotettava myös sosiaalista ja emotionaalista tukea.