Valokuitumyynnin kehittäminen kohdeyrityksessä
Marjakoski, Teemu (2024)
Marjakoski, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124263
Tiivistelmä
Digitalisaation kehityksen ja kasvaneen datankäytön myötä laadukkaiden laajakaistayhteyksien kysyntä ja tarjonta on viime vuosina kasvanut Suomessa. Suurta kasvua on nähty erityisesti valokuituratkaisuissa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantosopimuksena kohdeyritykselle. Opinnäytetyön taustalla oli kohdeyrityksen suuri satojen miljoonien investointipäätös valokuituun, mikä loi tarpeen nykyisen myyntiprosessin tarkasteluun ja kehityskohteiden havainnointiin. Tavoitteena oli selvittää, miten valokuidun myyntiä voitaisiin kehittää tehokkaammaksi siten, että se vastaisi paremmin asiakkaiden tarpeita ja odotuksia.
Aiheen rajaamiseksi opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään syitä sille, miksi kahdella eri pääkaupunkiseudun valokuidun myyntialueella oli aiemmin epäonnistuttu hankkimaan tarpeeksi valokuidun ennakkotilaajia. Vähäisen ennakkotilaajamäärän takia näiden alueiden alustava rakennuspäätös oli negatiivinen. Epäonnistumisen aiheuttaneiden syiden selvittämisen lisäksi opinnäytetyön prosessin aikana haluttiin saada näille kahdelle alueelle tarpeeksi ennakkotilaajia, jotta alueiden rakennuspäätös olisi positiivinen. Tätä varten päädyttiin luomaan uusi asiakaslähtöisempi valokuidun myyntikirje, minkä tavoitteena oli saada 6.11.2023 - 17.11.2023 aikavälillä 10–20 uutta ennakkotilaaja aluetta kohden.
Uusi valokuidun myyntikirje oli menestyksekäs. Myyntikirjeitä lähetettiin yhteensä 224 asiakkaalle, joista 40 asiakasta vieraili kirjeen kanssa toimipisteessä. Toimipisteessä vierailleista 40 asiakkaasta yhteensä 24 henkilöä tilasi valokuidun. Tilausmäärä täytti kohdeyrityksen asettamat myyntitavoitteet. Opinnäytetyön prosessin aikana löydettiin paljon kehittämiskohteita ja näitä löydettyjä kehittämiskohteita pohdittiin ja niihin pyrittiin tarjoamaan kehitysehdotuksia, joita kohdeyritys voi jatkossa hyödyntää liiketoiminnassaan. Opinnäytetyön prosessin opit ja kehitysehdotukset huomioiden opinnäytetyön lopullisena tuotoksena luotiin uusi paranneltu valokuidun myyntikirje tuleville valokuidun myyntialueille. Kohdeyrityksessä oltiin hyvin tyytyväisiä opinnäytetyön kokonaisuuteen. Kohdeyrityksessä aiotaan hyödyntää tulevaisuudessa opinnäytetyön oppeja, kehitysehdotuksia ja uutta myyntikirjettä niin valokuidun kun muiden tuotteiden ja palveluiden myynnissä.
Aiheen rajaamiseksi opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään syitä sille, miksi kahdella eri pääkaupunkiseudun valokuidun myyntialueella oli aiemmin epäonnistuttu hankkimaan tarpeeksi valokuidun ennakkotilaajia. Vähäisen ennakkotilaajamäärän takia näiden alueiden alustava rakennuspäätös oli negatiivinen. Epäonnistumisen aiheuttaneiden syiden selvittämisen lisäksi opinnäytetyön prosessin aikana haluttiin saada näille kahdelle alueelle tarpeeksi ennakkotilaajia, jotta alueiden rakennuspäätös olisi positiivinen. Tätä varten päädyttiin luomaan uusi asiakaslähtöisempi valokuidun myyntikirje, minkä tavoitteena oli saada 6.11.2023 - 17.11.2023 aikavälillä 10–20 uutta ennakkotilaaja aluetta kohden.
Uusi valokuidun myyntikirje oli menestyksekäs. Myyntikirjeitä lähetettiin yhteensä 224 asiakkaalle, joista 40 asiakasta vieraili kirjeen kanssa toimipisteessä. Toimipisteessä vierailleista 40 asiakkaasta yhteensä 24 henkilöä tilasi valokuidun. Tilausmäärä täytti kohdeyrityksen asettamat myyntitavoitteet. Opinnäytetyön prosessin aikana löydettiin paljon kehittämiskohteita ja näitä löydettyjä kehittämiskohteita pohdittiin ja niihin pyrittiin tarjoamaan kehitysehdotuksia, joita kohdeyritys voi jatkossa hyödyntää liiketoiminnassaan. Opinnäytetyön prosessin opit ja kehitysehdotukset huomioiden opinnäytetyön lopullisena tuotoksena luotiin uusi paranneltu valokuidun myyntikirje tuleville valokuidun myyntialueille. Kohdeyrityksessä oltiin hyvin tyytyväisiä opinnäytetyön kokonaisuuteen. Kohdeyrityksessä aiotaan hyödyntää tulevaisuudessa opinnäytetyön oppeja, kehitysehdotuksia ja uutta myyntikirjettä niin valokuidun kun muiden tuotteiden ja palveluiden myynnissä.