Formula Student -kilpa-auton aktiivinen takasiipi (DRS)
Mursu, Arttu (2024)
Mursu, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403124248
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin Metropolia Motorsport Formula Student -tiimille automaattinen DRS-järjestelmä eli aktiivinen ilmanvastusta vähentävä takasiipi, joka on tarkoitettu nostamaan huippunopeutta radan suorilla osuuksilla. DRS-järjestelmä suunniteltiin käyttäen uutta takasiipeä ja erilaisia siipiprofiileita. Työssä tutkitaan formula-auton aerodynaamisten voimien muutoksia CFD-simulaatioiden avulla sekä kuvataan mekaanisten ja elektroniikan komponenttien mitoittamista, suunnittelua ja ohjauslogiikan toteutusta. Lisäksi työssä arvioidaan DRS-järjestelmän kannattavuutta, toteutusta ja erilaisia toteutustapoja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kattava suunnitelma järjestelmän toteuttamiseksi ja tarjota vaihtoehtoinen ratkaisu jo olemassa olevaan DRS-järjestelmän suunnitelmaan. Toinen suunnitelma oli tehty nykyiselle nelielementtiselle takasiivelle. Tässä työssä esitetty kaksielementtinen takasiipi perustuu yksinkertaisempaan mekanismiin suunnitellussa DRS-järjestelmässä.
Työ alkoi CFD-simulaatioilla, joissa havaittiin vaikuttavat ilmanvastus- ja negatiiviset nostevoimat. Kun takasiipi oli avoimessa asennossa, ilmanvastuksen määrä väheni 25 % ja negatiivinen nostevoima 19 %. CFD-simulaation voimia hyödynnettiin NX-ohjelmiston dynaamisessa simulaatiossa, josta saadaan tuloksena DRS-järjestelmän maksimivääntömomentti, 12,3 Nm. Työssä DRS-järjestelmän hyötyä simuloitiin Optimum Lap -ohjelmalla 75 metrin kiihdytyssuoralla. Takasiiven ollessa auki asennossa kiihdytysajoaika oli 0,01 sekuntia nopeampi kuin takasiiven ollessa kiinni. Mekanismin liikkuvuus todettiin toimivaksi laskemalla vapausasteiden määrä ja simuloimalla liikettä Linkage-ohjelmalla. DRS-järjestelmän käyttövoimaksi valittiin harjaton DC-moottori.
Opinnäytetyö toi esiin kehityskohteita. DRS-järjestelmän suunnittelua voisi laajentaa ratasimulaation, mekaanisten komponenttien ja elektroniikan osalta. Ratatarkasteluihin parempi kierrosaikaohjelma olisi hyödyllinen. Mekaanisten komponenttien mitoitus olisi voinut olla tarkempaa lujuuslaskelmien avulla. Elektroniikkajärjestelmän suunnitteluosuus kaipaisi kattavuutta. Lisäksi ohjelmakoodin ja väyläviestinnän toteutus jäivät puuttumaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kattava suunnitelma järjestelmän toteuttamiseksi ja tarjota vaihtoehtoinen ratkaisu jo olemassa olevaan DRS-järjestelmän suunnitelmaan. Toinen suunnitelma oli tehty nykyiselle nelielementtiselle takasiivelle. Tässä työssä esitetty kaksielementtinen takasiipi perustuu yksinkertaisempaan mekanismiin suunnitellussa DRS-järjestelmässä.
Työ alkoi CFD-simulaatioilla, joissa havaittiin vaikuttavat ilmanvastus- ja negatiiviset nostevoimat. Kun takasiipi oli avoimessa asennossa, ilmanvastuksen määrä väheni 25 % ja negatiivinen nostevoima 19 %. CFD-simulaation voimia hyödynnettiin NX-ohjelmiston dynaamisessa simulaatiossa, josta saadaan tuloksena DRS-järjestelmän maksimivääntömomentti, 12,3 Nm. Työssä DRS-järjestelmän hyötyä simuloitiin Optimum Lap -ohjelmalla 75 metrin kiihdytyssuoralla. Takasiiven ollessa auki asennossa kiihdytysajoaika oli 0,01 sekuntia nopeampi kuin takasiiven ollessa kiinni. Mekanismin liikkuvuus todettiin toimivaksi laskemalla vapausasteiden määrä ja simuloimalla liikettä Linkage-ohjelmalla. DRS-järjestelmän käyttövoimaksi valittiin harjaton DC-moottori.
Opinnäytetyö toi esiin kehityskohteita. DRS-järjestelmän suunnittelua voisi laajentaa ratasimulaation, mekaanisten komponenttien ja elektroniikan osalta. Ratatarkasteluihin parempi kierrosaikaohjelma olisi hyödyllinen. Mekaanisten komponenttien mitoitus olisi voinut olla tarkempaa lujuuslaskelmien avulla. Elektroniikkajärjestelmän suunnitteluosuus kaipaisi kattavuutta. Lisäksi ohjelmakoodin ja väyläviestinnän toteutus jäivät puuttumaan.