Terveysasema ikääntyneiden neuvonnan ja palveluohjauksen mahdollistajana
Koljonen, Tanja; Pulkkinen, Inka; Päivärinne, Eevastiina (2014)
Koljonen, Tanja
Pulkkinen, Inka
Päivärinne, Eevastiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112116274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on terveysasemalla tapahtuva ikääntyneille suunnattu neuvonta ja palveluohjaus. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (Vanhuspalvelulaki) on tarkoitettu tukemaan ikääntyneen väestön hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä sekä edistämään heidän itsenäistä elämäänsä. Lisäksi lain tavoitteena on parantaa iäkkään henkilön mahdollisuutta saada yksilöllisiä, oikea-aikaisia ja laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluja sekä ohjausta muiden tarjolla olevien palvelujen käytöstä. Vanhuspalvelulaissa on määritelty, että kunnan on järjestettävä ikääntyneille neuvontapalveluita. Koska ikääntyneet ovat terveyspalvelujärjestelmän suuri asiakasryhmä, on terveysasemilla merkittävä rooli neuvonnan ja palveluohjauksen välittäjänä.
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaalla yhteistyössä ikäihmisten tavoitteellisen neuvonta ja palveluohjaus (Ikäpalo) -hankkeen sekä yhden vantaalaisen terveysaseman kanssa. Tarkoituksena oli selvittää ja tuoda esille monisairaiden ikääntyneiden näkemyksiä siitä, minkälaisissa asioissa ja millä keinoin terveysasema pystyisi vastaamaan heidän neuvonnan ja palveluohjauksen tarpeisiin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla palvelupolkumenetelmää käyttäen. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahdeksaa terveysasemalla asioivaa ikäihmistä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että ikääntyneet terveysaseman käyttäjät kaipasivat tietoa ennaltaehkäisevistä palveluista sekä ikääntymiseen liittyvistä muutoksista. Palveluohjauksellisella työotteella, dialogiseen vuorovaikutukseen panostamalla sekä monialaisen tiedon jakamisella voidaan vaikuttaa ikääntyneiden terveysaseman asiakkaiden toimintakykyyn, arjessa selviytymiseen ja sairauksien itsehoitoon.
Opinnäytetyö toteutettiin Vantaalla yhteistyössä ikäihmisten tavoitteellisen neuvonta ja palveluohjaus (Ikäpalo) -hankkeen sekä yhden vantaalaisen terveysaseman kanssa. Tarkoituksena oli selvittää ja tuoda esille monisairaiden ikääntyneiden näkemyksiä siitä, minkälaisissa asioissa ja millä keinoin terveysasema pystyisi vastaamaan heidän neuvonnan ja palveluohjauksen tarpeisiin. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla palvelupolkumenetelmää käyttäen. Opinnäytetyöhön haastateltiin kahdeksaa terveysasemalla asioivaa ikäihmistä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että ikääntyneet terveysaseman käyttäjät kaipasivat tietoa ennaltaehkäisevistä palveluista sekä ikääntymiseen liittyvistä muutoksista. Palveluohjauksellisella työotteella, dialogiseen vuorovaikutukseen panostamalla sekä monialaisen tiedon jakamisella voidaan vaikuttaa ikääntyneiden terveysaseman asiakkaiden toimintakykyyn, arjessa selviytymiseen ja sairauksien itsehoitoon.