Virtuaalisen oppimisympäristön tuotekehitysprosessi ja pedagoginen viitekehys
Ille, Sabine (2014)
Ille, Sabine
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516621
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa kuvataan virtuaalisen oppimisympäristön (Petra’s Planet for School) kehitysprosessiin liittyviä vaiheita vuosien 2011-2014 välillä. Tuotekehitysprosessin kuvaus lähtee liikkeelle tuotteen alkusuunnitelmista ja päätyy tuotteen 2.0. -version yhteydessä kehitettyyn pedagogiseen viitekehykseen.
Tuotekehityksen alkuvaiheen kuvaus keskittyy kuvaamaan tuotekehityksen eri vaiheiden dokumentaatioprosesseja sekä yhteistyökumppanuusverkostojen rakentumista. Tämän jälkeen avataan kilpailijakartoituksen, pilottiprojektien, asiantuntijaryhmien ja palautekartoituksien vaikutusta tuoteversioiden jatkokehitykseen.
Lisäksi opinnäytetyössä kuvataan Petra’s Planet for Schools -tuotteen pedagogisen viitekehyksen rakentuminen ja siihen liittyvät taustatutkimukset. Tämän pedagogisen viitekehyksen lähtökohtana toimii pedagoginen suuntaus nimeltä 21st Century Education. Opinnäytetyössä esitellään valmis pedagoginen viitekehys sekä siihen linkittyvät 21st Century Education attribuutit. Lisäksi pedagogisen viitekehyksen yhteyttä Petra’s Planet for Schools -tuotteen toiminnallisuuksiin avataan mm. annetun tuntiesimerkin kautta.
Opinnäytetyön tuotoksellisen osuuden muodostavat tuotekehitystä varten luotu pedagoginen viitekehys, Petra’s Planet for Schools -tuotteen tuotekehityksen lopputulos (tuoteversiot 1.0 ja 2.0.) ja tuotteeseen kuuluvat tukimateriaaliratkaisut.
Tuotekehityksen alkuvaiheen kuvaus keskittyy kuvaamaan tuotekehityksen eri vaiheiden dokumentaatioprosesseja sekä yhteistyökumppanuusverkostojen rakentumista. Tämän jälkeen avataan kilpailijakartoituksen, pilottiprojektien, asiantuntijaryhmien ja palautekartoituksien vaikutusta tuoteversioiden jatkokehitykseen.
Lisäksi opinnäytetyössä kuvataan Petra’s Planet for Schools -tuotteen pedagogisen viitekehyksen rakentuminen ja siihen liittyvät taustatutkimukset. Tämän pedagogisen viitekehyksen lähtökohtana toimii pedagoginen suuntaus nimeltä 21st Century Education. Opinnäytetyössä esitellään valmis pedagoginen viitekehys sekä siihen linkittyvät 21st Century Education attribuutit. Lisäksi pedagogisen viitekehyksen yhteyttä Petra’s Planet for Schools -tuotteen toiminnallisuuksiin avataan mm. annetun tuntiesimerkin kautta.
Opinnäytetyön tuotoksellisen osuuden muodostavat tuotekehitystä varten luotu pedagoginen viitekehys, Petra’s Planet for Schools -tuotteen tuotekehityksen lopputulos (tuoteversiot 1.0 ja 2.0.) ja tuotteeseen kuuluvat tukimateriaaliratkaisut.