Tuusulanjärvi - koti ja innoittaja : Tuusulanjärven vuodenajat -kuosimallisto museokauppatuotteisiin
Kesker, Auli (2014)
Kesker, Auli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516710
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee Tuusulanjärven vuodenajat -kuosimalliston suunnittelua ja museokauppatuotteiden tuotteistamista Järvenpään taidemuseolle. Työssä perehdytään aluksi Tuusulanjärven alueeseen ja sen matkailustrategiaan vuosina 2014-2020, esitellään Tuusulanjärvi-brändi sekä 1800- ja 1900-lukujen taitteen taiteilijayhteisö ja Järvenpään taidemuseo. Museokauppaa tarkastellaan sekä museokauppatuotteiden kannalta että elämysten tuottajina. Lopuksi esitellään Tuusulanjärven vuodenajat -malliston suunnitteluprosessi, valmiit kuosit sekä suunnitellut museokauppatuotteet. Työ on tehty Järvenpään kaupungin museopalveluille, tarkemmin Järvenpään taidemuseolle.
Työn tarkoituksena on kuosisuunnittelun avulla löytää punainen lanka, joka yhdistäisi Tuusulanjärven alueen toimijoita. Tavoitteena on, että suunniteltavat kuosit vastaisivat museokaupan tarpeisiin, vahvistaisivat Tuusulanjärvi-brändiä ja alueen identiteettiä ja että ne otettaisiin käyttöön erilaisissa museokauppatuotteissa. Kuoseja on tarkoitus tarjota korvausta vastaan myös alueen muille toimijoille.
Opinnäyte on tehty laadullisena tutkimuksena. Alun kirjallinen osuus on kartoitus, joka perustuu aihetta koskevaan kirjallisuuteen, tutkimuksiin, selvityksiin ja kartoituksiin. Lähdeaineisto on rajattu koskemaan uusinta julkaistua materiaalia. Museokauppojen kartoitukset on tehty omasta näkökulmasta ja kokemuksista lähtöisin, lisänäkökulmaa ovat tuoneet kahden 11- ja 15-vuotiaan nuoren mielipiteet. Museon työntekijöiden haastattelujen avulla on pyritty selvittämään mahdollisten museokaupan asiakkaiden toiveita.
Lopputuloksena syntyi Tuusulanjärven vuodenajat -kuosimallisto, johon suunniteltiin kolme eri kuosia kuudella eri värivaihtoehdolla ja positiivi-negatiivi-versiolla. Lopullisten kuosivaihtoehtojen määräksi tuli 36 kappaletta. Kuoseja tuotteistettiin erilaisiin museokauppatuotteisiin.
Työn tarkoituksena on kuosisuunnittelun avulla löytää punainen lanka, joka yhdistäisi Tuusulanjärven alueen toimijoita. Tavoitteena on, että suunniteltavat kuosit vastaisivat museokaupan tarpeisiin, vahvistaisivat Tuusulanjärvi-brändiä ja alueen identiteettiä ja että ne otettaisiin käyttöön erilaisissa museokauppatuotteissa. Kuoseja on tarkoitus tarjota korvausta vastaan myös alueen muille toimijoille.
Opinnäyte on tehty laadullisena tutkimuksena. Alun kirjallinen osuus on kartoitus, joka perustuu aihetta koskevaan kirjallisuuteen, tutkimuksiin, selvityksiin ja kartoituksiin. Lähdeaineisto on rajattu koskemaan uusinta julkaistua materiaalia. Museokauppojen kartoitukset on tehty omasta näkökulmasta ja kokemuksista lähtöisin, lisänäkökulmaa ovat tuoneet kahden 11- ja 15-vuotiaan nuoren mielipiteet. Museon työntekijöiden haastattelujen avulla on pyritty selvittämään mahdollisten museokaupan asiakkaiden toiveita.
Lopputuloksena syntyi Tuusulanjärven vuodenajat -kuosimallisto, johon suunniteltiin kolme eri kuosia kuudella eri värivaihtoehdolla ja positiivi-negatiivi-versiolla. Lopullisten kuosivaihtoehtojen määräksi tuli 36 kappaletta. Kuoseja tuotteistettiin erilaisiin museokauppatuotteisiin.