The Best of Friends : An Educational Video to Support the Training of Volunteers in Cross-Cultural Communication
Kalohombo, Artur; Huntley, Iain (2014)
Kalohombo, Artur
Huntley, Iain
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416458
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää yhteistoiminnallinen opetusvideo kulttuurien välisten viestintätaitojen tukemiseen ja kehittämiseen vapaaehtoisten keskuu-dessa. Video on pääasiassa kehitetty yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Uudemman piirin Ystäväksi Maahanmuuttajaäidille vapaaehtoistoiminnan ja KAMU-projektin kanssa.
”Osallistava toiminta” menetelmää hyödynnettiin videon kehittämisessä vapaaehtoisten kanssa. Aluksi kerättiin tietoa vapaaehtoisten tarpeista ja toiveista lähettämällä heille kyselylomake. Lisäksi vapaaehtoiset osallistuivat keskusteluihin ja vastasivat videon kehittämiseen liittyviin palautelomakkeisiin vapaaehtoisten koulutuksissa, joissa tehtiin myös havaintoja.
Videoprojektista syntyi sarja videoita, jotka käsittelevät kulttuurien välisiä eroja ja erityisesti yhtäläisyyksiä. Videoita kehitettiin yhteistyössä vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa ja tarinat kaikuivat positiivisuutta kuten oli odotettu.
Vapaaehtoisten koulutuksesta saadut palautteet olivat yleisesti positiivisia, erityisesti liittyen videon käyttöön opetusvälineenä ja tukivälineenä kulttuurienväliseen viestintään liittyvissä pohdiskeluissa ja keskusteluissa. Lisäksi saatiin myös erilaisia kehittämisideoita. The objective of this functional Bachelor’s thesis was to develop a collaborative educational video for supporting and training cross-cultural communication skills amongst volunteers. The video was mainly developed in partnership with both the Southern District of the Mannerheim League for Child Welfare (MLL) and their Friend for an Immigrant Mum volunteer programme, and the KAMU project.
The Participatory Action methodology was utilised in order to develop the video together with the volunteers. A questionnaire was initially sent in order to access the needs and wishes of the volunteers. Additionally, volunteers participated in discussions and responded via feedback forms during the testing sessions of the video, where observations were also made.
The video developed into a series of videos that address differences, and more importantly, similarities between cultures. The videos were developed in cooperation with the volunteers and their stories echoed positivity, as was expected.
The feedback received from the testing sessions was generally positive, especially regarding the use of the video format as an educational tool and as supportive tool for reflections and discussions in relation to the cross-cultural communication topic. Additionally, various further developmental ideas were also received from the volunteers and via informal feedback.
”Osallistava toiminta” menetelmää hyödynnettiin videon kehittämisessä vapaaehtoisten kanssa. Aluksi kerättiin tietoa vapaaehtoisten tarpeista ja toiveista lähettämällä heille kyselylomake. Lisäksi vapaaehtoiset osallistuivat keskusteluihin ja vastasivat videon kehittämiseen liittyviin palautelomakkeisiin vapaaehtoisten koulutuksissa, joissa tehtiin myös havaintoja.
Videoprojektista syntyi sarja videoita, jotka käsittelevät kulttuurien välisiä eroja ja erityisesti yhtäläisyyksiä. Videoita kehitettiin yhteistyössä vapaaehtoistyöntekijöiden kanssa ja tarinat kaikuivat positiivisuutta kuten oli odotettu.
Vapaaehtoisten koulutuksesta saadut palautteet olivat yleisesti positiivisia, erityisesti liittyen videon käyttöön opetusvälineenä ja tukivälineenä kulttuurienväliseen viestintään liittyvissä pohdiskeluissa ja keskusteluissa. Lisäksi saatiin myös erilaisia kehittämisideoita.
The Participatory Action methodology was utilised in order to develop the video together with the volunteers. A questionnaire was initially sent in order to access the needs and wishes of the volunteers. Additionally, volunteers participated in discussions and responded via feedback forms during the testing sessions of the video, where observations were also made.
The video developed into a series of videos that address differences, and more importantly, similarities between cultures. The videos were developed in cooperation with the volunteers and their stories echoed positivity, as was expected.
The feedback received from the testing sessions was generally positive, especially regarding the use of the video format as an educational tool and as supportive tool for reflections and discussions in relation to the cross-cultural communication topic. Additionally, various further developmental ideas were also received from the volunteers and via informal feedback.