Kliinisen biokemian itseopiskelumateriaali Metropolia Ammattikorkeakoululle
Ahde, Antti; Lehtonen, Jussi; Segersvärd, Jenni (2014)
Ahde, Antti
Lehtonen, Jussi
Segersvärd, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516728
Tiivistelmä
Kliinisen biokemian tutkimukset opintojakso kuuluu pakollisena Bioanalytiikan tutkinto-ohjelmaan. Tällä hetkellä analysaattoreiden- ja vieritestauslaitteiden ohjeisiin pääsee tutustumaan vain biokemian opetustiloissa. Tehokkaan itsenäisen oppimisen kannalta olisi oleellista, että analysaattoreihin ja vieritestauslaitteisiin pääsee tutustumaan myös laboratorion ulkopuolellakin.
Työn tavoitteena oli luoda itsenäistä opiskelua tukeva Moodle työtila kliinisen biokemian tutkimukset opintojaksolle. Työtilasta löytyvät tuottamamme opetusvideot ja niiden pohjalta rakennetut tehtävät. Opetusvideoiden tekemistä pyydettiin tuotteen tilaajalta ja tavoitteena oli tuottaa biokemian laitteista video-ohjeet, jotka edistävät opiskelijan itsenäisen opiskelun mahdollisuuksia ilman, että se on paikkaan sidonnaista. Tämä mahdollistaa tutustumisen analysaattoreiden ja vieritestauslaitteiden käyttöön ja huoltoon ennen opintojakson alkua.
Opinnäyte on toiminnallinen ja sen tuotoksena on yhdeksän opetusvideota. Opetusvideot kuvattiin seuraavista laitteista: Konelab i20, Shimadzu, Cobas mira plus, Cobas h 232, Afinion AS100, Accutrend plus, Quikread go, DCA 2000+ ja i-STAT. Työ koostui opetusvideoiden käsikirjoitusten kirjoittamisesta ja äänittämisestä, laitevideoiden kuvaamisesta, leikkaamisesta ja editoinnista, sekä Moodle työtilan ja siellä esitettävien erilaisten oppimistehtävien luomisesta. Opetusvideoilla käymme läpi miten analysaattoreita ja vieritestauslaitteita käytetään oikeaoppisesti.
Opinnäytetyössämme tuotimme opetusvideot, mutta niitä ei ole testattu bioanalytiikan opiskelija ryhmällä. Mahdollisesti tuottamiamme opetusvideoita tullaan testaamaan ja käyttämään kliinisen biokemian opetusjaksolla itsenäisen oppimisen työvälineenä.
Työn tavoitteena oli luoda itsenäistä opiskelua tukeva Moodle työtila kliinisen biokemian tutkimukset opintojaksolle. Työtilasta löytyvät tuottamamme opetusvideot ja niiden pohjalta rakennetut tehtävät. Opetusvideoiden tekemistä pyydettiin tuotteen tilaajalta ja tavoitteena oli tuottaa biokemian laitteista video-ohjeet, jotka edistävät opiskelijan itsenäisen opiskelun mahdollisuuksia ilman, että se on paikkaan sidonnaista. Tämä mahdollistaa tutustumisen analysaattoreiden ja vieritestauslaitteiden käyttöön ja huoltoon ennen opintojakson alkua.
Opinnäyte on toiminnallinen ja sen tuotoksena on yhdeksän opetusvideota. Opetusvideot kuvattiin seuraavista laitteista: Konelab i20, Shimadzu, Cobas mira plus, Cobas h 232, Afinion AS100, Accutrend plus, Quikread go, DCA 2000+ ja i-STAT. Työ koostui opetusvideoiden käsikirjoitusten kirjoittamisesta ja äänittämisestä, laitevideoiden kuvaamisesta, leikkaamisesta ja editoinnista, sekä Moodle työtilan ja siellä esitettävien erilaisten oppimistehtävien luomisesta. Opetusvideoilla käymme läpi miten analysaattoreita ja vieritestauslaitteita käytetään oikeaoppisesti.
Opinnäytetyössämme tuotimme opetusvideot, mutta niitä ei ole testattu bioanalytiikan opiskelija ryhmällä. Mahdollisesti tuottamiamme opetusvideoita tullaan testaamaan ja käyttämään kliinisen biokemian opetusjaksolla itsenäisen oppimisen työvälineenä.