Neljäsluokkalaisten lasten kömpelyys ja ylipaino sekä lasten kokemukset kehostaan ja liikkumisestaan : kartoitus
Vehniäinen, Emilia; Romppainen, Elina (2014)
Vehniäinen, Emilia
Romppainen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516763
Tiivistelmä
Lasten ylipaino on yleistynyt huomattavasti viime vuosikymmenten aikana. Ylipainoisten lasten ohella myös kömpelöitä lapsia on hakeutunut fysioterapiaan enenevissä määrin. Kehityksellinen koordinaatiohäiriö eli motorisen oppimisen vaikeus voi ilmetä esimerkiksi kömpelyytenä. Tutkimusten mukaan lapsilla, joilla on kehityksellinen koordinaatiohäiriö, on todettu olevan suurempi riski ylipainoon ja lihavuuteen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kouluikäisistä lapsista kömpelöitä ja ylipainoisia sekä tutkia näiden tekijöiden mahdollista yhteyttä toisiinsa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää lasten ajatuksia ja kokemuksia kehostaan ja minkälaisena liikkujana he kokevat itsensä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajantasaista ja luotettavaa tietoa lasten kömpelyydestä ja ylipainosta. Tavoitteena oli myös lasten ajatusten ja kokemusten avulla tuoda esiin uutta näkökulmaa, jonka avulla lähestyä lapsia fysioterapiassa.
Työn toimeksiantajana oli Siilinjärven terveyskeskuksen fysioterapia. Toimeksiantaja toi esiin opinnäytetyön aihealueen tutkimisen tarpeellisuuden johtuen lasten fysioterapiassa tehdyistä havainnoista. Toimeksiantaja toi myös esiin tärkeyden lähestyä tutkittavaa aihetta lasten ajatusten ja kokemusten avulla.
Toteutimme opinnäytetyön kvantitatiivisena kartoittavana tutkimuksena. Tutkimuskohderyhmänä oli Siilinjärven Toivalan koulun 21 neljäsluokkalaista lasta. Aineistonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytimme lasten motorisia taitoja arvioivaa BOT-2-testistöä (Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency) ja kyselylomaketta, jonka avulla selvitimme lasten ajatuksia ja kokemuksia kehostaan ja minkälaisena liikkujana he kokevat itsensä. Lisäksi keräsimme tutkimusaineistoa lasten painoindeksiarvoilla (BMI).
Tutkimustulosten perusteella yhteyttä kömpelyyden ja ylipainon välillä ei löytynyt. Lasten kokemukset omasta kehostaan ja liikkumisestaan olivat pääsääntöisesti positiivisia.
Työn teoriatieto perustui luotettavaan terveysalan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin aihealueesta. Työssä käsiteltyjä aihe-alueita olivat muun muassa lapsen motorinen kehitys, motoriset taidot, kehonkuvan ja minäkäsityksen muodostuminen, kehityksellinen koordinaatiohäiriö ja lasten ylipaino.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kouluikäisistä lapsista kömpelöitä ja ylipainoisia sekä tutkia näiden tekijöiden mahdollista yhteyttä toisiinsa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää lasten ajatuksia ja kokemuksia kehostaan ja minkälaisena liikkujana he kokevat itsensä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajantasaista ja luotettavaa tietoa lasten kömpelyydestä ja ylipainosta. Tavoitteena oli myös lasten ajatusten ja kokemusten avulla tuoda esiin uutta näkökulmaa, jonka avulla lähestyä lapsia fysioterapiassa.
Työn toimeksiantajana oli Siilinjärven terveyskeskuksen fysioterapia. Toimeksiantaja toi esiin opinnäytetyön aihealueen tutkimisen tarpeellisuuden johtuen lasten fysioterapiassa tehdyistä havainnoista. Toimeksiantaja toi myös esiin tärkeyden lähestyä tutkittavaa aihetta lasten ajatusten ja kokemusten avulla.
Toteutimme opinnäytetyön kvantitatiivisena kartoittavana tutkimuksena. Tutkimuskohderyhmänä oli Siilinjärven Toivalan koulun 21 neljäsluokkalaista lasta. Aineistonkeruumenetelminä tutkimuksessa käytimme lasten motorisia taitoja arvioivaa BOT-2-testistöä (Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency) ja kyselylomaketta, jonka avulla selvitimme lasten ajatuksia ja kokemuksia kehostaan ja minkälaisena liikkujana he kokevat itsensä. Lisäksi keräsimme tutkimusaineistoa lasten painoindeksiarvoilla (BMI).
Tutkimustulosten perusteella yhteyttä kömpelyyden ja ylipainon välillä ei löytynyt. Lasten kokemukset omasta kehostaan ja liikkumisestaan olivat pääsääntöisesti positiivisia.
Työn teoriatieto perustui luotettavaan terveysalan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin aihealueesta. Työssä käsiteltyjä aihe-alueita olivat muun muassa lapsen motorinen kehitys, motoriset taidot, kehonkuvan ja minäkäsityksen muodostuminen, kehityksellinen koordinaatiohäiriö ja lasten ylipaino.