Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Videoinnin hyödyt lasten ja nuorten sopeutumisvalmennuskursseilla vanhempien kokemana

Aarnivala, Oula (2014)

 
Avaa tiedosto
Aarnivala_Oula.pdf (979.6Kt)
Lataukset: 


Aarnivala, Oula
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416505
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää vanhempien kokemaa hyötyä videoinnista lasten ja nuorten sopeutumisvalmennuskursseilla. Tutkimus suoritettiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiössä Paimiossa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä hyötyä sopeutumisvalmennuskursseilla käytettävästä Videoavusteisen vuorovaikutuksen ohjaus (VIG MLL®)-menetelmästä oli vanhempien mielestä, löysivätkö vanhemmat myönteisiä asioita lapsestaan, vaikuttiko videon katselu myönteisesti heidän käsityksiinsä lapsen taidoista sekä miltä videon katselutilanne on vanhempien mielestä tuntunut.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan Videoavusteista vuoro-vaikutuksen ohjaus (VIG)-menetelmää, perhekuntoutusta, lasten ja nuorten kun-toutusta sekä Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiön toimintaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla vanhemmilta kolmelta sopeutumisvalmennuskurssilta. Tutkimus on kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen. Aineiston analysointi suoritettiin aineis-tolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat olivat pääsääntöisesti sitä mieltä, että menetelmän käyttö sopeutumisvalmennuskursseilla on ollut hyödyllistä. Vanhemmat olivat saaneet tarvitsemansa määrän tietoa menetelmän käytöstä ja odottivat näkevänsä menetelmän kannalta oleellisia asioita, kuten miten oma lapsi toimii ryhmässä. Videon katselu kuntoutujalastenryhmästä oli vaikuttanut myönteisesti vanhempien käsityksiin lapsensa taidoista ja vanhemmat löysivät paljon myönteisiä asioita lapsestaan videolta. Videon katselutilanne tuntui vanhempien mukaan miellyttävältä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste