Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Graafinen kommunikaatio ja tukiviittomat varhaiskasvatuksen S2-opetuksen tukena

Piirainen, Anni (2014)

 
Avaa tiedosto
OPPARI LOP.pdf (135.6Kt)
Lataukset: 


Piirainen, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616855
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli saada tietoa tukiviittomien ja graafisen kommunikaation käytöstä varhaiskasvatuksen suomi toisena kielenä-opetuksessa. Selvitin, käyttävätkö S2-lastentarhanopettajat menetelmiä itse työssään, sekä ohjaavatko he varhaiskasvatuksen muuta henkilöstöä käyttämään niitä. Tavoitteena oli selvittää, miten ja millaisissa tilanteissa menetelmiä käytetään. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia S2-lastentarhanopettajilla on tukiviittomien ja graafisen kommunikaation vaikutuksesta maahanmuuttajalapsen vuorovaikutustaitojen kehittymiseen.

Opinnäytetyöni on laadullinen ja aineistonkeruu tapahtui teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui viisi Helsingissä työskentelevää S2-lastentarhanopettajaa. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.

Tuloksista selvisi, että tukiviittomia ei käytetä S2-opetuksessa kovinkaan paljon. Haastatellut S2-lastentarhanopettajat kokivat ne kuitenkin hyödylliseksi menetelmäksi erityisesti yllättävissä tilanteissa. Graafinen kommunikaatio oli tulosten perusteella puolestaan aktiivisesti ja monipuolisesti käytetty menetelmä. Haastateltavat käyttävät kyseistä menetelmää paljon itse ja sen lisäksi he ohjaavat myös alueensa muuta varhaiskasvatushenkilökuntaa käyttämään sitä, sillä sen koetaan tulosten perusteella sopivan hyvin monenlaisiin tilanteisiin. Tuloksista tuli esille, että sekä tukiviittomien että graafisen kommunikaation koetaan edistävän lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Tukiviittomien sekä graafisen kommunikaation S2-opetuksessa käyttö auttaa sekä lasta että aikuista ilmaisemaan itseään. Erityisesti graafista kommunikaatiota voidaan käyttää monipuolisesti selkiyttämässä asioita ja tilanteita. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että tukiviittomat ja graafinen kommunikaatio toimivat ainoastaan puheen tukena kommunikaatiotilanteissa. On tärkeää huomioida se, ettei menetelmiä käyttäessä unohdeta puhetta. Esille nousi toive, että graafisen kommunikaation sekä tukiviittomien käyttö muuttuu entistäkin aktiivisemmaksi päiväkodeissa, koska ne tukevat lapsen kielen kehitystä sekä vaikuttavat positiivisesti lap-sen vuorovaikutustaitoihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste