Vinkkejä, viihtyisyyttä ja vuorovaikutusta : nuorten osallisuus anonyymeissä verkkoyhteisöissä
Sundberg, Lauri; Räsänen, Saku (2014)
Sundberg, Lauri
Räsänen, Saku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616874
Tiivistelmä
Nuoret ovat entistä taitavampia tietotekniikan käyttäjiä ja viettävät yhä enemmän ajastaan internetissä. Verkko näyttäytyy nykyisin luontevana paikkana monenlaiselle sosiaaliselle vuorovaikutukselle ja yhteiselle toiminnalle. Harrasteisiin ja vapaa-aikaan liittyvät anonyymit verkkoyhteisöt ovat suosittuja toiminta-alustoja näihin tarkoituksiin. Nuorisotyössä on tunnistettu nuorten omaehtoisen toiminnan merkitys osallisuuden rakenteiden luomisessa. Tästä huolimatta verkkoyhteisöjen toiminnasta on saatavilla melko vähän tietoa sosiaalialan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää, millaisena osallisuus näyttäytyy nuorten kokemuksissa anonyymeissä verkkoyhteisöissä sekä millaisina kyseisen sivuston käyttöön motivoivat tekijät näyttäytyvät nuorten kokemuksissa. Opinnäytetyön toteutettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin 13–18 vuoden ikäisille suunnatulla verkkokyselylomakkeella kolmesta eri anonyymistä verkkoyhteisöstä 12 vastaajalta. Aineiston analyysissä on käytetty sisällönanalyysiä.
Osallisuuden osalta kysyimme verkkokyselylomakkeessa nuorilta kokemuksista, jotka liittyivät hyväksytyksi tulemiseen, verkkoyhteisön turvallisuuteen ja turvattomuuteen, vastuun kantamiseen, luottamukseen, ryhmään kuulumiseen, yhteiseen hyvään, saatuihin vastausviesteihin sekä verkkoyhteisöön sitoutumiseen. Nuoria motivoivien tekijöiden osalta kysymykset liittyivät syihin palata sivustolle, sivuston merkitykseen sekä mahdollisiin muutosehdotuksiin.
Osallisuuden kokemuksia anonyymeissä verkkoyhteisöissä määrittivät olennaisesti käyttäjän oma osallistuminen, hänen itsestään antama tieto, tieto muista käyttäjistä ja toimintaympäristöstä sekä oman käyttäytymisen säätely. Omaamalla näihin liittyviä valmiuksia, käyttäjän oli mahdollista myös vaikuttaa omiin kokemuksiinsa. Käyttäjät motivoituivat sivustoillaan käymiseen ensisijaisesti omista erilaisista lähtökohdistaan edellytyksenä kuitenkin hyödyn kokeminen. Opinnäytetyön perusteella voidaan arvioida erilaisia mahdollisia verkkonuorisotyön rooleja anonyymeissä verkkoyhteisöissä sekä jatkotutkimuksen aiheita.
Opinnäytetyön tavoitteina oli selvittää, millaisena osallisuus näyttäytyy nuorten kokemuksissa anonyymeissä verkkoyhteisöissä sekä millaisina kyseisen sivuston käyttöön motivoivat tekijät näyttäytyvät nuorten kokemuksissa. Opinnäytetyön toteutettiin kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin 13–18 vuoden ikäisille suunnatulla verkkokyselylomakkeella kolmesta eri anonyymistä verkkoyhteisöstä 12 vastaajalta. Aineiston analyysissä on käytetty sisällönanalyysiä.
Osallisuuden osalta kysyimme verkkokyselylomakkeessa nuorilta kokemuksista, jotka liittyivät hyväksytyksi tulemiseen, verkkoyhteisön turvallisuuteen ja turvattomuuteen, vastuun kantamiseen, luottamukseen, ryhmään kuulumiseen, yhteiseen hyvään, saatuihin vastausviesteihin sekä verkkoyhteisöön sitoutumiseen. Nuoria motivoivien tekijöiden osalta kysymykset liittyivät syihin palata sivustolle, sivuston merkitykseen sekä mahdollisiin muutosehdotuksiin.
Osallisuuden kokemuksia anonyymeissä verkkoyhteisöissä määrittivät olennaisesti käyttäjän oma osallistuminen, hänen itsestään antama tieto, tieto muista käyttäjistä ja toimintaympäristöstä sekä oman käyttäytymisen säätely. Omaamalla näihin liittyviä valmiuksia, käyttäjän oli mahdollista myös vaikuttaa omiin kokemuksiinsa. Käyttäjät motivoituivat sivustoillaan käymiseen ensisijaisesti omista erilaisista lähtökohdistaan edellytyksenä kuitenkin hyödyn kokeminen. Opinnäytetyön perusteella voidaan arvioida erilaisia mahdollisia verkkonuorisotyön rooleja anonyymeissä verkkoyhteisöissä sekä jatkotutkimuksen aiheita.