Kasvattajien näkemyksiä pedagogisesta dokumentoinnista : kartoitus pedagogisen dokumentoinnin nykykäytöstä kasvatuskumppanuuden tukena
Maunula, Emma; Sirjala, Jessika (2014)
Maunula, Emma
Sirjala, Jessika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616897
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, minkälaista pedagogista dokumentointia varhaiskasvattajat käyttävät työssään ja miten näitä dokumentteja käytettiin kasvatuskumppanuuden tukena. Toteutimme opinnäytetyön yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa. Se on osa Metropolian ja belgialaisen Artevelde ammattikorkeakoulun tekemää varhaiskasvatuksen opetuksen kehittämisyhteistyötä.
Työmme on laadullinen tutkielma, jonka toteutimme Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyöpäiväkodeissa, jotka ovat Helsingin kaupungin päiväkoteja. Tutkimuksemme kohteena olivat päiväkotien varhaiskasvattajat. Tutkimusmenetelminä käytimme puolistrukturoitua tutkimushaastattelua ja kyselylomaketta.
Teoreettinen viitekehys muodostui pedagogisen dokumentoinnin ja kasvatuskumppanuuden käsitteistä sekä Reggio Emilia kasvatusajattelusta.
Tutkielmassamme selvisi, että pedagogista dokumentointia toteutetaan tutkimuspäiväkodeissa monin eri keinoin ja sitä käytetään kasvatuskumppanuuden tukena. Pedagogisen dokumentoinnin laajuus ja intensiteetti vaihtelivat kasvattajien ja päiväkotien välillä. Pedagogiselle dokumentoinnille ei aina ollut pedagogisia perusteita. Kasvattajien näkemyksien mukaan pedagoginen dokumentointi tukee kasvatuskumppanuutta. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulujen varhaiskasvatuksen opetuksen kehittämisessä Metropolian ja Artevelden yhteistyössä.
Työmme on laadullinen tutkielma, jonka toteutimme Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyöpäiväkodeissa, jotka ovat Helsingin kaupungin päiväkoteja. Tutkimuksemme kohteena olivat päiväkotien varhaiskasvattajat. Tutkimusmenetelminä käytimme puolistrukturoitua tutkimushaastattelua ja kyselylomaketta.
Teoreettinen viitekehys muodostui pedagogisen dokumentoinnin ja kasvatuskumppanuuden käsitteistä sekä Reggio Emilia kasvatusajattelusta.
Tutkielmassamme selvisi, että pedagogista dokumentointia toteutetaan tutkimuspäiväkodeissa monin eri keinoin ja sitä käytetään kasvatuskumppanuuden tukena. Pedagogisen dokumentoinnin laajuus ja intensiteetti vaihtelivat kasvattajien ja päiväkotien välillä. Pedagogiselle dokumentoinnille ei aina ollut pedagogisia perusteita. Kasvattajien näkemyksien mukaan pedagoginen dokumentointi tukee kasvatuskumppanuutta. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää ammattikorkeakoulujen varhaiskasvatuksen opetuksen kehittämisessä Metropolian ja Artevelden yhteistyössä.