Mentoroinnin mahdollisuudet ja haasteet opinnoissa : Vertailututkimus mentorointimallien välillä
Hakulinen, Riina (2014)
Hakulinen, Riina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112416550
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita mentorointi tuo mukanaan, kun se otetaan osaksi korkeakouluopintoja. Tarkoituksena oli löytää kehitysideoita opinnäytetyön toimeksiantajan eli Metropolia Ammattikorkeakoulun mentorointiohjelmaan, vertailemalla eri korkeakouluissa käytössä olevia mentorointiohjelmia.
Vertailututkimukseen osallistuivat Metropolian mentorointiohjelman lisäksi HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ja Unipoli Tampereen mentorointiohjelmat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistona käytettiin mentorointiohjelmien vastuuhenkilöiden haastatteluja sekä opintojaksojen kurssimateriaaleja. Mentorointivastaavien haastatteluiden avulla pyrittiin keräämään kokemuksia mentoroinnin mahdollisuuksista ja mahdollisista haasteista. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin mentorointiaiheista kirjallisuutta ja Internetsivustoja.
Mentorointiohjelmien vertailu ja haastattelut osoittivat, että korkeakouluissa mentorointia käytetään poikkeuksetta opiskelijoiden ammatillisen ja henkisen kehittymisen tukemiseen. Mentoroinnilla pyritään lisäämään opiskelijoiden itsetutkiskelua ja opiskeluiden sujumista. Yhteiseksi haasteeksi koettiin opiskelijoiden sitoutumattomuus mentorointiprosessiin. Mentorointia
ei oteta vakavasti opiskelijoiden keskuudessa, jolloin sen tarjoamia mahdollisuuksia ei voida hyödyntää.
Teoria ja vertailututkimusten tulokset olivat hyvin yhdenmukaiset. Eroja teorian ja tutkimustulosten välillä ei juuri ollut. Metropolia Ammattikorkeakoulun mentorointohjelmaan esitetyt kehitysideat pohjautuivat vertailututkimuksessa esille nousseisiin toimiviin prosesseihin ja kirjallisuudessa esiteltyihin mentoroinnista saataviin hyötyihin.
Vertailututkimukseen osallistuivat Metropolian mentorointiohjelman lisäksi HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ja Unipoli Tampereen mentorointiohjelmat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistona käytettiin mentorointiohjelmien vastuuhenkilöiden haastatteluja sekä opintojaksojen kurssimateriaaleja. Mentorointivastaavien haastatteluiden avulla pyrittiin keräämään kokemuksia mentoroinnin mahdollisuuksista ja mahdollisista haasteista. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin mentorointiaiheista kirjallisuutta ja Internetsivustoja.
Mentorointiohjelmien vertailu ja haastattelut osoittivat, että korkeakouluissa mentorointia käytetään poikkeuksetta opiskelijoiden ammatillisen ja henkisen kehittymisen tukemiseen. Mentoroinnilla pyritään lisäämään opiskelijoiden itsetutkiskelua ja opiskeluiden sujumista. Yhteiseksi haasteeksi koettiin opiskelijoiden sitoutumattomuus mentorointiprosessiin. Mentorointia
ei oteta vakavasti opiskelijoiden keskuudessa, jolloin sen tarjoamia mahdollisuuksia ei voida hyödyntää.
Teoria ja vertailututkimusten tulokset olivat hyvin yhdenmukaiset. Eroja teorian ja tutkimustulosten välillä ei juuri ollut. Metropolia Ammattikorkeakoulun mentorointohjelmaan esitetyt kehitysideat pohjautuivat vertailututkimuksessa esille nousseisiin toimiviin prosesseihin ja kirjallisuudessa esiteltyihin mentoroinnista saataviin hyötyihin.