Vakauttaminen perhetyöntekijöiden työorientaationa : kyselytutkimus vireystilojen säätelystä ja turvallisuuden tunteen luomisesta traumaa kokeneiden asiakkaiden kanssa
Haataja, Anna-Maija; Kipinä, Tiina (2024)
Haataja, Anna-Maija
Kipinä, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134334
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tuottaa sosiaalialalle tietoa siitä, kuinka vakauttaminen vireystilan säätelyn keinoin näyttäytyy perhetyössä. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia keinoja perhetyöntekijät käyttivät oman ja asiakkaiden vireystilojen säätelyyn sekä luodakseen turvallisuuden tunnetta traumaa kokeneille asiakkaille, ja minkälaista koulutusta ja osaamista perhetyöntekijät kokivat tarvitsevansa traumaa kokeneiden asiakkaiden vakauttamiseen. Opinnäytetyön teoriapohjan muodostavat traumat ja niiden näkyminen perhetyössä, polyvagaaliteoria, vireystilojen säätely sekä työntekijän ammatillisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa oli myös avoimia kysymyksiä. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Millaisia keinoja perhetyöntekijät käyttävät oman ja asiakkaiden vireystilojen säätelyyn sekä luodakseen turvallisuuden tunnetta traumaa kokeneille asiakkaille? Minkälaista koulutusta ja osaamista perhetyöntekijät kokevat tarvitsevansa traumaa kokeneiden asiakkaiden vakauttamiseen? Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Neljä Astetta Oy. Kysely lähetettiin 87 perhetyöntekijälle. Vastauksia saatiin 35 vastausprosentin ollessa 40 %. Perhetyöntekijät työskentelivät joko perhetyössä tai tehostetussa perhetyössä. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin käyttäen Webropol 3.0- ohjelman työkaluja ja tulokset havainnollistettiin sekä diagrammein että sanallisesti. Kaksi avointa kysymystä käsiteltiin kvalitatiivisesti teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä aineistoa painottaen.
Tutkimustulosten perusteella perhetyöntekijät kokivat tunnistavansa oman sekä asiakkaan vireystilan hyvin ja he tiedostivat vireystilojen merkityksen asiakastyöskentelyssä. He myös havaitsivat asiakkaan traumakokemusten vaikuttavan työskentelyyn ja kohtaamiseen. Vireystilojen säätelyyn ja turvallisuuden tunteen luomiseen he käyttivät eniten mieluisan tekemisen tarjoamista ja ympäristöön keskittymistä, kehollisuutta, sanoittamista sekä rauhallista läsnäoloa. Perhetyöntekijät toivoivat koulutuksia ja lisäosaamista traumatietoisuudesta, mielenterveysosaamisesta sekä työmenetelmien käytöstä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että vireystilojen tunnistamisella ja säätelyllä on suuri merkitys asiakastyön onnistumisessa. Perhetyöntekijöillä oli käytössään useita erilaisia keinoja ja työmenetelmiä asiakkaiden vakauttamiseen, jotka painottuivat toiminnallisuuteen ja kehollisuuteen. Tulevaksi kehittämis- tai tutkimusaiheeksi nousi traumainformoidun työyhteisön ja organisaation luominen perhetyöntekijöiden vakauttavan työotteen tueksi. The purpose of this thesis was to produce information for social services about how family support workers regulate customers alertness states. Our goal was to find out what ways of stabilizing family support workers use with the customers and what kind of education or skills they would like to gain to stabilize customers who have had trauma experiences. Thesis was conducted as a quantitative survey which also included open ended questions.
Two questions were selected as research questions: What kind of methods family support workers use to regulate alertness states and to create sense of security for customers who have had trauma experiences? What kind of education and skills family support workers feel they need to stabilize customers who have had trauma experiences? The commissioner of the thesis was Neljä Astetta Oy. Survey was sent to 87 family support workers. 35 family support workers answered the questions, and the survey response rate was 40 percent.
In this study we found that family support workers had a good self-awareness of changes in alertness states. They also recognized customers alertness states. The most used method for regulating alertness to create a sense of safety was by family support worker’s own presence and calmness. They also regulated customers alertness state by providing a pleasant activity by using functional methods and by helping customers to focus on the environment. Taking customers out to the nature was also used as a regular basis. Family support workers felt that they needed training in trauma-informed care and mental health competence. They were also interested in learning to use different methods.
The conclusion of the study is that identification and regulation of alertness states has a significant importance in the success of customer work. Family support workers have several different methods of stabilizing customers. The emphasis is on the functional methods such as using movement. Further development or research could be conducted on how to create a trauma-informed organization and workplace to support the stabilizing work approach of family support workers.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa oli myös avoimia kysymyksiä. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: Millaisia keinoja perhetyöntekijät käyttävät oman ja asiakkaiden vireystilojen säätelyyn sekä luodakseen turvallisuuden tunnetta traumaa kokeneille asiakkaille? Minkälaista koulutusta ja osaamista perhetyöntekijät kokevat tarvitsevansa traumaa kokeneiden asiakkaiden vakauttamiseen? Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Neljä Astetta Oy. Kysely lähetettiin 87 perhetyöntekijälle. Vastauksia saatiin 35 vastausprosentin ollessa 40 %. Perhetyöntekijät työskentelivät joko perhetyössä tai tehostetussa perhetyössä. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin käyttäen Webropol 3.0- ohjelman työkaluja ja tulokset havainnollistettiin sekä diagrammein että sanallisesti. Kaksi avointa kysymystä käsiteltiin kvalitatiivisesti teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä aineistoa painottaen.
Tutkimustulosten perusteella perhetyöntekijät kokivat tunnistavansa oman sekä asiakkaan vireystilan hyvin ja he tiedostivat vireystilojen merkityksen asiakastyöskentelyssä. He myös havaitsivat asiakkaan traumakokemusten vaikuttavan työskentelyyn ja kohtaamiseen. Vireystilojen säätelyyn ja turvallisuuden tunteen luomiseen he käyttivät eniten mieluisan tekemisen tarjoamista ja ympäristöön keskittymistä, kehollisuutta, sanoittamista sekä rauhallista läsnäoloa. Perhetyöntekijät toivoivat koulutuksia ja lisäosaamista traumatietoisuudesta, mielenterveysosaamisesta sekä työmenetelmien käytöstä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että vireystilojen tunnistamisella ja säätelyllä on suuri merkitys asiakastyön onnistumisessa. Perhetyöntekijöillä oli käytössään useita erilaisia keinoja ja työmenetelmiä asiakkaiden vakauttamiseen, jotka painottuivat toiminnallisuuteen ja kehollisuuteen. Tulevaksi kehittämis- tai tutkimusaiheeksi nousi traumainformoidun työyhteisön ja organisaation luominen perhetyöntekijöiden vakauttavan työotteen tueksi.
Two questions were selected as research questions: What kind of methods family support workers use to regulate alertness states and to create sense of security for customers who have had trauma experiences? What kind of education and skills family support workers feel they need to stabilize customers who have had trauma experiences? The commissioner of the thesis was Neljä Astetta Oy. Survey was sent to 87 family support workers. 35 family support workers answered the questions, and the survey response rate was 40 percent.
In this study we found that family support workers had a good self-awareness of changes in alertness states. They also recognized customers alertness states. The most used method for regulating alertness to create a sense of safety was by family support worker’s own presence and calmness. They also regulated customers alertness state by providing a pleasant activity by using functional methods and by helping customers to focus on the environment. Taking customers out to the nature was also used as a regular basis. Family support workers felt that they needed training in trauma-informed care and mental health competence. They were also interested in learning to use different methods.
The conclusion of the study is that identification and regulation of alertness states has a significant importance in the success of customer work. Family support workers have several different methods of stabilizing customers. The emphasis is on the functional methods such as using movement. Further development or research could be conducted on how to create a trauma-informed organization and workplace to support the stabilizing work approach of family support workers.