Työhyvinvoinnin johtaminen muutosneuvotteluissa
Malinen, Marjut (2024)
Malinen, Marjut
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia erään talotekniikka-alan yrityksen työntekijöiden työhyvinvointia muutosneuvottelutilanteen aikana. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayrityksen johdolle tietoa siitä, miten he ovat onnistuneet muutosneuvottelutilanteen johtamisessa, kuten viestinnässä, työntekijöiden kuulemisessa ja tasapuolisessa kohtelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kysely sisälsi taustakysymysten lisäksi mielipideväittämiä Likertin viisiportaisella asteikolla. Kyselyn lopussa oli mahdollisuus avoimeen kommentointiin, jossa vastaajat saivat kertoa, missä yritys oli onnistunut ja missä se voisi kehittyä. Kysely oli tarkoitettu kaikille yrityksen työntekijöille, lukuun ottamatta johtoryhmää.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä johdon toimintaan muutosneuvottelutilanteen aikana. Yli puolet vastaajista ilmoitti kokeneensa työhyvinvoinnin heikkenemistä ja huolta taloudellisesta tilanteesta. Tuloksissa huomattiin myös eroja eri taustamuuttujien (ikä ja työnkuva) mukaan. Avoimista kommenteista kävi ilmi, että yritys oli onnistunut erityisesti viestinnässä ja henkilöstöä koskevien toimenpiteiden minimoimisessa. Jatkossa toivottiin mm. esihenkilötyön kehittämistä.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa toimeksiantajayrityksen johdolle muutosneuvottelutilanteen johtamisen kehittämiseksi. Muutosviestintä, työntekijöiden kuunteleminen ja avoimuus voivat olla avainasemassa työntekijöiden tyytyväisyyden ja onnistuneen muutoksen läpiviemiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kysely sisälsi taustakysymysten lisäksi mielipideväittämiä Likertin viisiportaisella asteikolla. Kyselyn lopussa oli mahdollisuus avoimeen kommentointiin, jossa vastaajat saivat kertoa, missä yritys oli onnistunut ja missä se voisi kehittyä. Kysely oli tarkoitettu kaikille yrityksen työntekijöille, lukuun ottamatta johtoryhmää.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä johdon toimintaan muutosneuvottelutilanteen aikana. Yli puolet vastaajista ilmoitti kokeneensa työhyvinvoinnin heikkenemistä ja huolta taloudellisesta tilanteesta. Tuloksissa huomattiin myös eroja eri taustamuuttujien (ikä ja työnkuva) mukaan. Avoimista kommenteista kävi ilmi, että yritys oli onnistunut erityisesti viestinnässä ja henkilöstöä koskevien toimenpiteiden minimoimisessa. Jatkossa toivottiin mm. esihenkilötyön kehittämistä.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa toimeksiantajayrityksen johdolle muutosneuvottelutilanteen johtamisen kehittämiseksi. Muutosviestintä, työntekijöiden kuunteleminen ja avoimuus voivat olla avainasemassa työntekijöiden tyytyväisyyden ja onnistuneen muutoksen läpiviemiseksi.