Näytä suppeat kuvailutiedot

"Meidän tiimi" - koirasta kaveri: Opas lapsiperheille kuulo- ja tukikoiran koulutuksen tueksi

Mämmelä, Mira; Ukkola, Maria (2014)

dc.contributor.authorMämmelä, Mira
dc.contributor.authorUkkola, Maria
dc.date.accessioned2014-11-27T06:53:41Z
dc.date.available2014-11-27T06:53:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2014112616938
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/82697
dc.description.abstractKuulovamma voi vaikuttaa lapsen toimintakykyyn monin eri tavoin. Seurauksena saattaa olla sekä kognitiivisen että emotionaalisen ja sosiaalisen kehityksen viivästyminen. Kuulovamma voi vaikeuttaa lapsen arjen toiminnoista suoriutumista sekä lapselle tärkeisiin ja mielekkäisiin toimintoihin osallistumista. Kuulokoiran on tarkoitus toimia lapsen toiminnan mahdollistajana ja arjen helpottajana. Koiran tehtävänä voi olla esimerkiksi palohälyttimen hälytyksestä ilmoittaminen. Koiran on tarkoitus lisätä lapsen oman elämänhallinnan ja itsenäisyyden tunnetta. Lisäksi vuorovaikutus koiran kanssa voi tuoda omistajalleen myönteisiä kokemuksia ja tunteita. Koira toimii sekä arjen helpottajana, että psyykkisen hyvinvoinnin lisääjänä. Suomessa toimii RAY:n avustama Suomen kuulo- ja tukikoirat ry, joka järjestää kuulo- ja tukikoira toimintaa. Kuulokoiratoiminta on alkanut vuonna 1993 vapaaehtoistoimintana. Ensimmäiset viisi kuulokoiraa valmistuivat vuonna 1998. Yhdistys auttaa asiakkaitaan kouluttamaan itselleen kuulo- tai tukikoiran. Koulutuksesta vastaa pääasiassa asiakas itse. Yhdistyksen vapaaehtoiset tukihenkilöt ovat kuitenkin tukena koulutuksen eri vaiheissa. Tällä hetkellä yhdistys kehittelee myös tukikoiratoimintaa. Tukikoirasta tulevaisuudessa voivat hyötyä esimerkiksi diabetestä sairastavat henkilöt. Tämän projektin tulostavoitteena oli valmistaa kuulo- ja tukikoira yhdistyksen käyttöön opas, joka sisältää toimintoja, joita lapsiperheet voivat käyttää kuulo- tai tukikoiran koulutuksen tukena ja jotka lisäävät lapsen kiinnostusta koiran koulutusta kohtaan. Oppaan kehittelyä ohjasi cognitive orientation to occupational performance (CO-OP) ohjelma, joka pohjautuu kanadalaiseen toimintaterapian käytännön työn malliin Canadian model of client-centered enablement (CMCE). Opas sisältää kuvia sekä erilaisia tehtäviä ja ohjeita, joiden tarkoitus on saada lapsi innostumaan koiran kanssa työskentelystä. Oppaan laatukriteerejä olivat selkeys, käytettävyys, sovellettavuus ja leikinomaisuus. Oppaan laatukriteerien toteutumista arvioitiin itsearvioinnin sekä yhteistyökumppaneille laaditun palautelomakkeen avulla. Lähes kaikki laatukriteerit saavutettiin onnistuneesti. Selkeys-kriteeri saavutettiin osittain. Työn tilaaja oli kaiken kaikkiaan tyytyväinen oppaaseen. Valmiissa oppaassa on 20 sivua ja se on suunniteltu A4 kokoiseksi. Projekti on antanut meille tietoa siitä, mitä kuulo- ja tukikoira toiminta on ja miten sen avulla voidaan mahdollistaa ihmisen toimintaa, tietoa lapsen motivoimisesta leikin keinoin sekä kokemusta projektimuotoisesta työskentelystä. Jatkokehittelyn aiheena on oppaan koekäyttö kohderyhmän kanssa. Koekäytöstä kerätyn palautteen perusteella opasta voidaan muokata, parantaa ja päivittää.fi
dc.description.abstractHearing impairment can affect a child’s occupational performance in many different ways. It can affect the cognitive, emotional and social development of the child. The child can have difficulties in his/her everyday activities and in participating in activities the child finds interesting and important. Hearing dog is meant to help the child in participating in different activities. Purpose of the dog is to help the child to participate in his/her everyday activities more independently, for example by informing about the fire alarm. The dog improves the participation in activities and increases the feeling of independency. In addition to helping the child in his/her everyday activities, the dog also increases the mental well-being of the owner. The association of Hearing Dogs in Finland organizes the training of hearing and assistance dogs. The association began its work in 1993 as voluntary work. The first five hearing dogs graduated in 1998. The association helps its clients to train the hearing- or assistance dogs. The client is mainly responsible of the training process, but the association supports the client in the different stages of the training process. At the moment the training of assistance dogs is under development. In the future the assistance dogs can help for example people with diabetes. The objective of our thesis was to create a guidebook for the association of Hearing Dogs in Finland. The guidebook includes different activities, which can be used by the child and his/her family in the process of training a hearing or assistance dog. The activities increase the child’s interest towards the training process. Cognitive orientation to occupational performance (CO-OP) program, which is based on the Canadian model of client-centered enablement (CMCE), was the theoretical foundation guiding our developing process. The guidebook consists of different images, tasks and advices to improve the child’s interest towards the process. The quality criterions for the guidebook were clarity, usability, playfulness and the possibility to adapt the occupations in the guidebook. These criterions were evaluated by collecting feedback from the association and by self-evaluation. Majority of the criterions were achieved completely. The clarity criterion was partially achieved. The association was mostly pleased with the outcome of the guidebook. The finished guidebook is 20 pages long and designed in A4 size. This project has given us information about hearing and assistance dogs, enhancing performance in everyday activities with the help of dogs, motivating children through playfulness and to work in a project. Further development of the guidebook is recommended by testing the guidebook with the target group and by collecting feedback from the users. This feedback can then be used to modify, improve and upgrade the guidebook.en
dc.language.isofin
dc.publisherOulun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.title"Meidän tiimi" - koirasta kaveri: Opas lapsiperheille kuulo- ja tukikoiran koulutuksen tueksifi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2147
dc.organizationOulun ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysatoimintaterapia
dc.subject.ysakuulovammaiset
dc.subject.ysalapset
dc.subject.ysakouluikäiset
dc.subject.ysakuulokoirat
dc.subject.ysaoppaat
dc.subject.ysamotivaatio
dc.subject.ysaprojektityö
dc.contributor.organizationOulun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordtoimintaterapia
dc.subject.keywordlapsi
dc.subject.keywordkuulokoira
dc.subject.keywordmotivaatio
dc.subject.keywordkuulovamma
dc.subject.specializationToimintaterapeutti
dc.subject.degreeprogramfi=Toimintaterapia|sv=Ergoterapi|en=Occupational Therapy|
dc.subject.disciplineToimintaterapian koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot