Managerista personal traineriksi - terveydenhuollon esihenkilön näkemyksiä valmentavan johtamisen hyödyistä työntekijän sitoutuneisuuteen ja oppimiseen
Björklund, Anna (2024)
Björklund, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403144366
Tiivistelmä
Työvoimapula, palvelutarpeen kasvu ja hyvinvointialueiden säästöpaineet ovat vahvasti esillä puhuttaessa sosiaali- ja terveysalasta. Myös uudenlaiset ikäpolvet asettavat haasteita sosiaali- ja terveysalan johtamiselle. Johtamiseen kohdistuu paljon odotuksia ja vaatimuksia, työelämältä odotetaan entistä enemmän merkityksellisyyttä sekä mahdollisuuksia kehittyä ja vaikuttaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys terveydenhuollon esihenkilöillä ja heidän käyttämällä johtamismenetelmällä on työntekijöiden sitoutuneisuuteen ja oppimiseen sekä tuottaa tietoa valmentavasta johtamisesta,
sen menetelmistä ja vaikutuksista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin valmentavaa johtamista, sen merkitystä ja vaikutuksia terveydenhuollossa sekä valmentavan esihenkilön tärkeimpiä ominaisuuksia ja tehtäviä aikaisempien tutkimustietojen valossa. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimuksen kohteena oli Pohjanmaan hyvinvointialueen yleislääketieteen osastojen osastonhoitajat. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun keinoin ja tutkimukseen osallistui yhteensä viisi osastonhoitajaa. Tutkimustulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tulosten perusteella valmentavan johtamisen keinot ja periaatteet ovat pääpiirteissään esihenkilöille tuttuja ja osittain jo käytössä. Valmentavan esihenkilön tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin luottamusta, kuuntelutaitoa, avoimuutta, oikeudenmukaisuutta ja kannustamista. Valmentavan johtamisen nähtiin olevan hyvä tapa sitouttaa työntekijöitä organisaatioon ja sen vaikutukset työntekijän oppimiseen olivat selvät, samalla sen nähtiin lisäävän työntekijän toimijuutta ja työhyvinvointia. Onnistuakseen valmentavassa johtamisessa esihenkilöt tarvitsevat koko organisaation tukea ja lisää koulutusta aiheesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys terveydenhuollon esihenkilöillä ja heidän käyttämällä johtamismenetelmällä on työntekijöiden sitoutuneisuuteen ja oppimiseen sekä tuottaa tietoa valmentavasta johtamisesta,
sen menetelmistä ja vaikutuksista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin valmentavaa johtamista, sen merkitystä ja vaikutuksia terveydenhuollossa sekä valmentavan esihenkilön tärkeimpiä ominaisuuksia ja tehtäviä aikaisempien tutkimustietojen valossa. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimuksen kohteena oli Pohjanmaan hyvinvointialueen yleislääketieteen osastojen osastonhoitajat. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun keinoin ja tutkimukseen osallistui yhteensä viisi osastonhoitajaa. Tutkimustulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tulosten perusteella valmentavan johtamisen keinot ja periaatteet ovat pääpiirteissään esihenkilöille tuttuja ja osittain jo käytössä. Valmentavan esihenkilön tärkeimpinä ominaisuuksina pidettiin luottamusta, kuuntelutaitoa, avoimuutta, oikeudenmukaisuutta ja kannustamista. Valmentavan johtamisen nähtiin olevan hyvä tapa sitouttaa työntekijöitä organisaatioon ja sen vaikutukset työntekijän oppimiseen olivat selvät, samalla sen nähtiin lisäävän työntekijän toimijuutta ja työhyvinvointia. Onnistuakseen valmentavassa johtamisessa esihenkilöt tarvitsevat koko organisaation tukea ja lisää koulutusta aiheesta.