Puffaus, rahastus, mainos? : Mainonta ja mainonnalla selviäminen kaupunkilehdessä
Kurjessuo, Katariina (2014)
Kurjessuo, Katariina
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617004
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia, miten kaupunkilehti selviytyy mainoksilla ja vaikuttavatko mainostajat juttujen sisältöön. Mitkä puffeista ja teksteistä ovat mainosmaisia juttuja missä raja mainoksen ja jutun välillä saattaa hälventyä?
Työssäni keskityn käsittelemään Salossa ilmestyvää kaupunkilehteä Salonjokilaaksoa, ja sitä kautta keräämiäni havaintoja. Analysoin osittain itse kirjoittamiani tekstejä, jotka ovat niin sanottuja puffeja. Tutkimuksessa käytän esimerkkeinä kirjoittamiani tapahtumia ja avajaisia puffaavia tekstejä ja pohdin niiden mainosmaista olemusta. Työni on siis toiminnallinen, koska olen itse tutkinut asioita omien kirjoitelmieni kautta.
Opinnäytetyössäni olen käyttänyt lähteinä alaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoa. Lisäksi olen kerännyt omia Salonjokilaakso-lehdessä julkaistuja juttuja, jotka puffaavat jotakin tapahtumaa tai asiaa. Myös haastattelumateriaalia mainosten ja ilmoitusten myynnistä vastaavalta työntekijältä hyödynsin.
Mainokset takaavat kaupunkilehden olemassaolon, ja tutkin mielenkiinnolla, miten tämä vaikuttaa lehden journalistiseen sisältöön. Vaikka mainokset määräävätkin päätöksentekoa lehden sisällöstä paljon, on mukana silti inhimillinen puoli, joka paikallistettuna tarjoaa hyödyn niin alueen yrityksille kuin lukijoillekin.
Työssäni keskityn käsittelemään Salossa ilmestyvää kaupunkilehteä Salonjokilaaksoa, ja sitä kautta keräämiäni havaintoja. Analysoin osittain itse kirjoittamiani tekstejä, jotka ovat niin sanottuja puffeja. Tutkimuksessa käytän esimerkkeinä kirjoittamiani tapahtumia ja avajaisia puffaavia tekstejä ja pohdin niiden mainosmaista olemusta. Työni on siis toiminnallinen, koska olen itse tutkinut asioita omien kirjoitelmieni kautta.
Opinnäytetyössäni olen käyttänyt lähteinä alaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoa. Lisäksi olen kerännyt omia Salonjokilaakso-lehdessä julkaistuja juttuja, jotka puffaavat jotakin tapahtumaa tai asiaa. Myös haastattelumateriaalia mainosten ja ilmoitusten myynnistä vastaavalta työntekijältä hyödynsin.
Mainokset takaavat kaupunkilehden olemassaolon, ja tutkin mielenkiinnolla, miten tämä vaikuttaa lehden journalistiseen sisältöön. Vaikka mainokset määräävätkin päätöksentekoa lehden sisällöstä paljon, on mukana silti inhimillinen puoli, joka paikallistettuna tarjoaa hyödyn niin alueen yrityksille kuin lukijoillekin.