”Semmoinen yhden luukun periaate, joka viedään kotiin" : kokemuksia palveluohjausmallin kokeiluista
Pietiläinen, Susanna (2014)
Pietiläinen, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617049
Tiivistelmä
Helsingissä toteutetussa Käyttäjälähtöiset palvelumallit ikäihmisten palveluissa (KÄPI) –projektissa testattiin laaja-alaista palveluohjausta keinona parantaa kotona asuvien ikääntyneiden palveluja syksyn 2013 - kevään 2014 aikana. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia palveluohjausprojektiin osallistuneilla asiakkailla palveluohjauksesta on ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut heidän elämäänsä. Opinnäytetyöllä halutaan myös saada selville, millaiset keinot ja tekijät palveluohjauksessa edistävät asiakkaan äänen kuulemista. Lisäksi halutaan vielä selvittää mahdollisia kehittämisehdotuksia. Opinnäytetyö toteutetaan yhteistyössä työelämän yhteistyökumppanin Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston kanssa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kuudesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä palveluohjaajan palveluohjausprosessin aikana tekemistä kirjauksista. Laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä. Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii asiakkaiden oma arkinen ympäristö kaikkine toimintoineen sekä yhteiskunnallisena viitekehyksenä palvelujärjestelmä, jossa palveluohjausta on toteutettu.
Opinnäytetulon tuloksena voidaan todeta, että palveluohjaushankkeen kautta asiakkaat ovat saaneet äänensä kuuluviin ja jokaiselle on yksilöllisen palveluohjausprosessin kautta löydetty keinoja edistää itsenäistä kotona selviytymistä. Palveluohjauksen dialogisuus sekä projektissa kehitetty tehtäväkirja (luotain) ovat auttaneet ikääntyviä jäsentämään omaa elämäntilannettaan ja sitä kautta on pystytty vastaamaan heidän toiveisiinsa ja tarpeisiinsa. Palveluohjauksen kautta ikääntyneet ovat saaneet konkreettisen avun lisäksi kaipaamaansa tietoa ja ohjausta palveluista sekä etuuksista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palveluohjauksella on pystytty tukemaan ikääntyneiden itsenäistä kotona selviytymistä laaja-alaisesti ja yksilöllisesti. On helppo yhtyä asiakkaiden mielipiteeseen palveluohjauksen tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä. Kokonaisvaltainen palveluohjaus ja palveluohjaajan työ sopisivat hyvin geronomille. Geronomeille luontainen voimavarakeskeinen työote ja perehtyneisyys niin vanhuspalveluihin kuin ikääntymiseen ovat keskeisiä myös palveluohjauksen onnistumiselle.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kuudesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä palveluohjaajan palveluohjausprosessin aikana tekemistä kirjauksista. Laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä. Opinnäytetyön viitekehyksenä toimii asiakkaiden oma arkinen ympäristö kaikkine toimintoineen sekä yhteiskunnallisena viitekehyksenä palvelujärjestelmä, jossa palveluohjausta on toteutettu.
Opinnäytetulon tuloksena voidaan todeta, että palveluohjaushankkeen kautta asiakkaat ovat saaneet äänensä kuuluviin ja jokaiselle on yksilöllisen palveluohjausprosessin kautta löydetty keinoja edistää itsenäistä kotona selviytymistä. Palveluohjauksen dialogisuus sekä projektissa kehitetty tehtäväkirja (luotain) ovat auttaneet ikääntyviä jäsentämään omaa elämäntilannettaan ja sitä kautta on pystytty vastaamaan heidän toiveisiinsa ja tarpeisiinsa. Palveluohjauksen kautta ikääntyneet ovat saaneet konkreettisen avun lisäksi kaipaamaansa tietoa ja ohjausta palveluista sekä etuuksista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palveluohjauksella on pystytty tukemaan ikääntyneiden itsenäistä kotona selviytymistä laaja-alaisesti ja yksilöllisesti. On helppo yhtyä asiakkaiden mielipiteeseen palveluohjauksen tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä. Kokonaisvaltainen palveluohjaus ja palveluohjaajan työ sopisivat hyvin geronomille. Geronomeille luontainen voimavarakeskeinen työote ja perehtyneisyys niin vanhuspalveluihin kuin ikääntymiseen ovat keskeisiä myös palveluohjauksen onnistumiselle.