"Virkkaaminen on akkojen puuhaa" : Sukupuoliroolit 1940-1950-lukujen sekä 2000-luvun lastenkirjoissa
Kosola, Laura; Lauhikari, Aino (2014)
Kosola, Laura
Lauhikari, Aino
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616930
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mitä ovat sukupuoliroolit ja miten ne ovat muuttuneet 1940–1950-luvuilta 2000-luvulle. Tarkoituksena on myös tutkia, millaisia kyseisten vuosikymmenten lastenkirjat ovat ja miten sukupuoliroolit näkyvät niissä.
Teoriataustassa käsitellään sukupuolta ja sukupuolirooleja, feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta sekä jonkin verran sukupuolisensitiivisyyttä ja –neutraaliutta. Lisäksi käsitellään lastenkirjallisuutta ja siinä tapahtuneita muutoksia sekä sadun merkitystä lapselle.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen. Analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Tutkittavana aineistona käytetään viittä lastenkirjaa sekä 1940–1950-luvuilta että 2000-luvulta. Kirjojen henkilöt tyypitellään lokeroihin heidän feminiinisien ja maskuliinisien piirteidensä perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi eroja ja yhtäläisyyksiä vanhojen ja uusien kirjojen sukupuolirooleissa. Äidin rooli uusissa ja vanhoissa kirjoissa oli hyvin erilainen. Tämä oli naisten rooleista keskeisin huomio. Tyttöjen välillä ei ollut suurta eroa. Ainoastaan poikien pelastamat tytöt vanhoissa kirjoissa oli selkeä ero uusiin kirjoihin. Vanhojen kirjojen miehet olivat melko maskuliinisia ja perinteisessä miehen roolissa, kun taas uusissa miehet olivat enemmän feminiinisiä. Poikien välilläkin oli eroa. Vanhojen kirjojen pojat olivat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta maskuliinisia, kun taas uusissa pojista löytyi monenlaisissa rooleissa olevia henkilöitä.
Teoriataustassa käsitellään sukupuolta ja sukupuolirooleja, feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta sekä jonkin verran sukupuolisensitiivisyyttä ja –neutraaliutta. Lisäksi käsitellään lastenkirjallisuutta ja siinä tapahtuneita muutoksia sekä sadun merkitystä lapselle.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen. Analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Tutkittavana aineistona käytetään viittä lastenkirjaa sekä 1940–1950-luvuilta että 2000-luvulta. Kirjojen henkilöt tyypitellään lokeroihin heidän feminiinisien ja maskuliinisien piirteidensä perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi eroja ja yhtäläisyyksiä vanhojen ja uusien kirjojen sukupuolirooleissa. Äidin rooli uusissa ja vanhoissa kirjoissa oli hyvin erilainen. Tämä oli naisten rooleista keskeisin huomio. Tyttöjen välillä ei ollut suurta eroa. Ainoastaan poikien pelastamat tytöt vanhoissa kirjoissa oli selkeä ero uusiin kirjoihin. Vanhojen kirjojen miehet olivat melko maskuliinisia ja perinteisessä miehen roolissa, kun taas uusissa miehet olivat enemmän feminiinisiä. Poikien välilläkin oli eroa. Vanhojen kirjojen pojat olivat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta maskuliinisia, kun taas uusissa pojista löytyi monenlaisissa rooleissa olevia henkilöitä.