Osastonhoitajien näkemyksiä röntgenhoitajien täydennyskoulutustarpeesta
Juola, Anna; Laine, Elsa (2014)
Juola, Anna
Laine, Elsa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli röntgenhoitajien täydennyskoulutustarpeen ja nykytilanteen selvittäminen röntgenosaston osastonhoitajien näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tarjota Metropolia Ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto- ohjelman käyttöön selvitys tulevaisuuden röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelun avuksi. Tässä opinnäytetyössä selvitetään osastonhoitajien näkemyksiä röntgenhoitajien täydennyskoulutustarpeesta, röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen järjestämisen perusteista ja röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen nykytilanteesta.
Teoreettinen viitekehys koostui lainsäädäntöön pohjautuvista täydennyskoulutussuosituksista ja täydennyskoulutuksen nykytilan tarkastelusta. Taustatietoa teorioille hankittiin täydennyskoulutusta ja ammattitaidon ylläpitämistä käsittelevistä teoksista ja tutkimuksista. Aihetta käsiteltiin röntgenosaston osastonhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kahdelta saman röntgenosaston osastonhoitajalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisimmät tulokset käsittelivät röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen eri järjestäjätahoja, koulutusten sisältöä, organisoimista ja resursseja sekä tulevaisuuden kehitysideoita ja toiveita. Myös markkinoinnin ja eri tahojen yhteistyön merkitys nousi esille. Osastonhoitajat mielsivät röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen tehtäväksi parhaimmillaan röntgenhoitajien ammattitaidon kehittämisen yhä syvemmälle tai laajemmaksi. Tuloksissa painottui toive eri menetelmiä ja sisältöjä yhdistävästä röntgenhoitajien täydennyskoulutuksesta. Täydennyskoulutuksen tavoite on aikaansaada kestävää hyötyä käytäntöön.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelussa. Parhaassa tilanteessa työstä on hyötyä sekä työelämän röntgenhoitajien täydennyskoulutusta tarvitseville ammattilaisille että röntgenhoitajien täydennyskoulutusta järjestäville tahoille. Kehittämisideana tulevaisuudelle on osastonhoitajien ehdottaman uuden toimintamallin kehittäminen verkkokurssien järjestämiseen ja opetukseen niin, että opit siirtyisivät työelämään paremmin.
Teoreettinen viitekehys koostui lainsäädäntöön pohjautuvista täydennyskoulutussuosituksista ja täydennyskoulutuksen nykytilan tarkastelusta. Taustatietoa teorioille hankittiin täydennyskoulutusta ja ammattitaidon ylläpitämistä käsittelevistä teoksista ja tutkimuksista. Aihetta käsiteltiin röntgenosaston osastonhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kahdelta saman röntgenosaston osastonhoitajalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Keskeisimmät tulokset käsittelivät röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen eri järjestäjätahoja, koulutusten sisältöä, organisoimista ja resursseja sekä tulevaisuuden kehitysideoita ja toiveita. Myös markkinoinnin ja eri tahojen yhteistyön merkitys nousi esille. Osastonhoitajat mielsivät röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen tehtäväksi parhaimmillaan röntgenhoitajien ammattitaidon kehittämisen yhä syvemmälle tai laajemmaksi. Tuloksissa painottui toive eri menetelmiä ja sisältöjä yhdistävästä röntgenhoitajien täydennyskoulutuksesta. Täydennyskoulutuksen tavoite on aikaansaada kestävää hyötyä käytäntöön.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää röntgenhoitajien täydennyskoulutuksen suunnittelussa. Parhaassa tilanteessa työstä on hyötyä sekä työelämän röntgenhoitajien täydennyskoulutusta tarvitseville ammattilaisille että röntgenhoitajien täydennyskoulutusta järjestäville tahoille. Kehittämisideana tulevaisuudelle on osastonhoitajien ehdottaman uuden toimintamallin kehittäminen verkkokurssien järjestämiseen ja opetukseen niin, että opit siirtyisivät työelämään paremmin.