Intercompany-huoltojen kehittäminen : Improvement of Intercompany services
Muurinen, Noora (2014)
Muurinen, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516808
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä selvitettiin, voiko osan Vaisala Oyj:n laitehuoltojen intercompany-huolloista eli konserniyhtiöiden välisistä kaupoista kääntää tavallisiksi emoyhtiön ja asiakkaan välillä käytäviksi suoriksi asiakastoimituksiksi. Lisäksi tavoitteena oli kirjoittaa ohjeistus Vaisalan emo- ja tytäryhtiöiden huoltotoimistoille siitä, miten jatkossa toimitaan kyseisten huoltotapausten kanssa.
Insinöörityö on laadullinen työ, joka on tehty pääasiassa osallistuvan havainnoinnin menetelmällä. Työn tiedot perustuvat omiin havaintoihin työpaikalta, vapaisiin asiantuntijahaastatteluihin sekä toimintatavan muutosta tutkineen projektiryhmän analyyseihin ja esitelmiin.
Perustelu kalibrointi- ja korjauspalveluiden laskutuslogiikan ja tulonjaon muutokselle on lisäarvon tuottaminen asiakkaan laitteelle emoyhtiöllä. Lisäksi huoltopalvelun tarjoaja kantaa toimintaan liittyvät riskit.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi Vaisalan konserniyhtiöille ohjeistus huollon toimintatavan muutoksesta sekä intercompany-huollon käsittelystä suorana asiakastoimituksena. Aiempaan toimintatapaan verrattuna suurin osa toimistojen välisenä kauppana käydyistä huoltotilauksista käsitellään jatkossa kalibrointi- ja korjauspalvelua tarjoavan huoltoyksikön ja asiakkaan välisinä suorina asiakastoimituksina.
Monimutkaisia liiketoimintatapoja yksinkertaistamalla ja yhtenäistämällä voitiin vähentää virheiden mahdollisuuksia, parantaa siirtohinnoittelun hallintaa yhtenäisellä siirtohinnoittelumenetelmällä sekä ennakoida ja vähentää paremmin globaaleja verokuluja. Yhtenäisen laskutustavan puuttuessa oli vaikeaa hallita riskejä, kannattavuutta ja tuottavuuden ennustettavuutta. Kansainvälisten käytäntöjen läpinäkyvyyttä lisättiin ja riskejä sekä käyttökustannuksia vähennettiin. Globaalisti standardoidut ja optimaaliset myyntiprosessit ja -käytännöt tarjoavat luotettavan asiakaskokemuksen ja palvelevat asiakkaiden tarpeita. Ne myös tukevat määräystenmukaista verottamista sekä mahdollistavat tehokkaan liiketoimintatavan.
Insinöörityö on laadullinen työ, joka on tehty pääasiassa osallistuvan havainnoinnin menetelmällä. Työn tiedot perustuvat omiin havaintoihin työpaikalta, vapaisiin asiantuntijahaastatteluihin sekä toimintatavan muutosta tutkineen projektiryhmän analyyseihin ja esitelmiin.
Perustelu kalibrointi- ja korjauspalveluiden laskutuslogiikan ja tulonjaon muutokselle on lisäarvon tuottaminen asiakkaan laitteelle emoyhtiöllä. Lisäksi huoltopalvelun tarjoaja kantaa toimintaan liittyvät riskit.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi Vaisalan konserniyhtiöille ohjeistus huollon toimintatavan muutoksesta sekä intercompany-huollon käsittelystä suorana asiakastoimituksena. Aiempaan toimintatapaan verrattuna suurin osa toimistojen välisenä kauppana käydyistä huoltotilauksista käsitellään jatkossa kalibrointi- ja korjauspalvelua tarjoavan huoltoyksikön ja asiakkaan välisinä suorina asiakastoimituksina.
Monimutkaisia liiketoimintatapoja yksinkertaistamalla ja yhtenäistämällä voitiin vähentää virheiden mahdollisuuksia, parantaa siirtohinnoittelun hallintaa yhtenäisellä siirtohinnoittelumenetelmällä sekä ennakoida ja vähentää paremmin globaaleja verokuluja. Yhtenäisen laskutustavan puuttuessa oli vaikeaa hallita riskejä, kannattavuutta ja tuottavuuden ennustettavuutta. Kansainvälisten käytäntöjen läpinäkyvyyttä lisättiin ja riskejä sekä käyttökustannuksia vähennettiin. Globaalisti standardoidut ja optimaaliset myyntiprosessit ja -käytännöt tarjoavat luotettavan asiakaskokemuksen ja palvelevat asiakkaiden tarpeita. Ne myös tukevat määräystenmukaista verottamista sekä mahdollistavat tehokkaan liiketoimintatavan.