Towards a More Gender-Sensitive Early Childhood Education : Developing Critical Practice Through Participatory Workshops
Westendorff, Aurelia; Pohjolainen, Linnea (2014)
Westendorff, Aurelia
Pohjolainen, Linnea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616854
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työpaja, joka luo tietoisuutta ja kiinnostusta sukupuolisensitiivisten menetelmien käyttöön varhaiskasvatuksessa. Kohderyhmänä olivat varhaiskasvatuksen opiskelijat.
Teoreettisena pohjana toimii sukupuolen sosiaalistuminen, sosiaalinen konstruktionismi ja osallistava pedagogiikka. Työpaja pohjautuu osallistaviin ja luoviin menetelmiin, jotka tukevat kokeellista oppimista ja reflektointia ryhmissä.
Työpajalla oli kolme tavoitetta: kannustaa osallistujia kriittiseen reflektointiin sukupuolen merkityksestä arkipäivässä, lisätä heidän tietoisuutta ja kiinnostusta soveltaa jo kehitettyjä sukupuolisensitiivisiä menetelmiä omaan työhön lasten kanssa ja rohkaista heitä järjestämään itse samanlaisen työpajan tulevaisuuden työ- tai opiskelupiirissä. Harjoitteet ja oppaan kehitimme helposti lähestyttäviksi ja uudelleen käytettäviksi, jotta myös kokematon tai vähän kokenut fasilitaattori voisi hyödyntää materiaalia työpajan järjestämisessä.
Työpajaa kokeiltiin neljällä vapaaehtoisella osallistujalla. Kirjallisen palautteen ja omien havaintojemme avulla arvioimme harjoitteiden hyödyllisyyttä ja kehitimme lopullista tuotetta, eli työpajaopasta, paremmaksi. Opasta voidaan hyödyntää epävirallisessa oppimisessa. Opas tuli myös Naisasialiitto unionin käyttöön heidän “Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasva-tuksessa - tasa-arvoinen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa” -hankkeessa.
Teoreettisena pohjana toimii sukupuolen sosiaalistuminen, sosiaalinen konstruktionismi ja osallistava pedagogiikka. Työpaja pohjautuu osallistaviin ja luoviin menetelmiin, jotka tukevat kokeellista oppimista ja reflektointia ryhmissä.
Työpajalla oli kolme tavoitetta: kannustaa osallistujia kriittiseen reflektointiin sukupuolen merkityksestä arkipäivässä, lisätä heidän tietoisuutta ja kiinnostusta soveltaa jo kehitettyjä sukupuolisensitiivisiä menetelmiä omaan työhön lasten kanssa ja rohkaista heitä järjestämään itse samanlaisen työpajan tulevaisuuden työ- tai opiskelupiirissä. Harjoitteet ja oppaan kehitimme helposti lähestyttäviksi ja uudelleen käytettäviksi, jotta myös kokematon tai vähän kokenut fasilitaattori voisi hyödyntää materiaalia työpajan järjestämisessä.
Työpajaa kokeiltiin neljällä vapaaehtoisella osallistujalla. Kirjallisen palautteen ja omien havaintojemme avulla arvioimme harjoitteiden hyödyllisyyttä ja kehitimme lopullista tuotetta, eli työpajaopasta, paremmaksi. Opasta voidaan hyödyntää epävirallisessa oppimisessa. Opas tuli myös Naisasialiitto unionin käyttöön heidän “Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasva-tuksessa - tasa-arvoinen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa” -hankkeessa.