Kulissien taakse on kiinnostavaa kurkistaa : Inbound-markkinointi sovellettuna teatterituotantoon
Mäenpää, Pasi (2014)
Mäenpää, Pasi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717088
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin inbound-markkinointia, sen käsitettä sekä toteuttamistapaa. Tarkoituksenani on selvittää optimaalinen malli verkkomarkkinoinnille ja tutkia sen käytännön soveltamista Kemin kaupunginteatterin Facebook-markkinoinnissa.
Teoriaosassa määrittelen outbound- ja inbound-markkinoinnin eroavaisuudet. Käsittelen myös inbound-markkinoinnissa käytettävät yleisimmät sosiaalisen median käsitteet sekä niiden käyttötarkoitukset. Inbound-markkinoinnissa tehtäville päivityksille määrittelen tilastollisesti optimaalisen ajankohdan sekä tekniset ominaisuudet.
Työni on toteutettu yhteistyössä Kemin kaupunginteatterin kanssa. Olen seurannut teatterin Facebook-sivujen kävijämääriä viiden kuukauden ajan. Tänä aikana olen tehnyt myös joitain omia päivityksiä. Näiden lukujen perusteella olen määrittänyt mitkä tekijät vaikuttavat päivitysten menestymiseen ja toteutuvatko teoriaosassa määritellyt optimaalisen päivityksen kriteerit.
Ihmiset ovat halukkaita itse hakemaan tietoa, mikäli se on kiinnostavaa. Kiinnostavan tiedon tarjoaminen on haasteellista, kun tarjoajien määrä kasvaa koko ajan. Oikeanlainen tarjonta edellyttää suunnittelua. Tilastot antavat viitteitä optimaalisesta päivityksestä, mutta ne voivat myös valehdella.
Teoriaosassa määrittelen outbound- ja inbound-markkinoinnin eroavaisuudet. Käsittelen myös inbound-markkinoinnissa käytettävät yleisimmät sosiaalisen median käsitteet sekä niiden käyttötarkoitukset. Inbound-markkinoinnissa tehtäville päivityksille määrittelen tilastollisesti optimaalisen ajankohdan sekä tekniset ominaisuudet.
Työni on toteutettu yhteistyössä Kemin kaupunginteatterin kanssa. Olen seurannut teatterin Facebook-sivujen kävijämääriä viiden kuukauden ajan. Tänä aikana olen tehnyt myös joitain omia päivityksiä. Näiden lukujen perusteella olen määrittänyt mitkä tekijät vaikuttavat päivitysten menestymiseen ja toteutuvatko teoriaosassa määritellyt optimaalisen päivityksen kriteerit.
Ihmiset ovat halukkaita itse hakemaan tietoa, mikäli se on kiinnostavaa. Kiinnostavan tiedon tarjoaminen on haasteellista, kun tarjoajien määrä kasvaa koko ajan. Oikeanlainen tarjonta edellyttää suunnittelua. Tilastot antavat viitteitä optimaalisesta päivityksestä, mutta ne voivat myös valehdella.