Asiakkaat osallisena palveluiden kehittämisessä : opas asiakasraadin perustamiseen
Sauristo, Hannele (2014)
Sauristo, Hannele
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817281
Tiivistelmä
Asiakkaiden osallisuus palveluiden kehittämisessä on hyvin ajankohtainen ja tärkeä aihe. Opinnäytetyöni koostuu Kehitetään yhdessä -oppaasta ja opinnäytetyöni kirjallisesta raportista. Opinnäytetyöni aihe on käytännönläheinen ja yhteydessä työelämään. Kehittämistoiminnan tavoitteena ei ole ollut ongelmien tai käytännön kysymysten ratkaisu, vaan Haagan palvelupisteen asiakasraadin hyväksi havaittujen toimintakäytänteiden ja kokemuksellisen tiedon kuvaaminen. Pääpaino oppaassa on asiakasraadin ja osallistavan toiminnan kuvaamisessa ja sen käytäntöosuudessa. Opas sisältää asiakasraadin perustamisessa tarvittavia tietoja, kuten ryhmän kokoaminen ja toiminnan aloittaminen, ryhmän puitteiden ja tapaamisrakenteiden luominen sekä ohjaajien omien kokemusten ja käytäntöjen esitteleminen. Työni vastaa kuntien tarpeeseen luoda ja ottaa käyttöön osallistavia menetelmiä. Opinnäytetyössäni ja oppaan laadinnassa hyödynsin jo olemassa olevia aineistoja eli asiakaspalveluraadin jäsenille laadittuja kyselyitä ja muistioita 2009–2014 sekä reflektoin raadin toimintaa. Oppaan laadinnassa käytin hyödykseni omaa ammatillista osaamistani ja kokemustani asiakasraadin ohjaajana ja raadin perustajana. Oppaan suunnitteluun ja ideointiin sekä arviointiin osallistuivat myös asiakasraadin jäsenet ja ohjaajat.
Opas on tarkoitettu kaikille sosiaali- ja terveysalan työntekijöille sekä heille, jotka ovat kiinnostuneita
vuorovaikutteisen osallistavan menetelmän toimintamallista palveluiden kehittämisessä.
Opas on tarkoitettu kaikille sosiaali- ja terveysalan työntekijöille sekä heille, jotka ovat kiinnostuneita
vuorovaikutteisen osallistavan menetelmän toimintamallista palveluiden kehittämisessä.