Kohti hyvinvointia : kuraattorityö aikuislukiossa, aikuisten peruskoulua suorittavien maahanmuuttajaopiskelijoiden kanssa
Parikka, Elisa (2014)
Parikka, Elisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817287
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kerätä tietoa peruskoulua suorittavien aikuisten maahanmuuttajaopiskelijoiden hyvinvoinnin kokemuksesta, sekä heidän käsityksiä Töölön yhteiskoulun aikuislukion kuraattorityöstä. Tietoa on tarkoitus käyttää aikuislukion koulukuraattorityön kehittämiseen.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelminä olivat kyselytutkimus ja ryhmähaastattelu. Menetelmätriangulaation etuja olivat ilmiön tutkiminen monelta eri näkökannalta. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysillä.
Kysely ja haastattelut toivat maahanmuuttajien erilaisia kokemuksia hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Hyvinvointia tukeviksi tekijöiksi mainittiin esimerkiksi ystävät ja perhe. Myös työllisyys nähtiin toivottuna suomalaiseen yhteiskuntaan yhdistävänä tekijänä, jota suomen kielen oppiminen ja koulutus puolestaan edistivät. Hyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi koettiin ikävä kotimaassa asuvia läheisiä kohtaan sekä vaikeus muodostaa ystävyyssuhteita suomalaisten kanssa. Myös koulutuksen kesto nähtiin toisaalta työhön pääsyä pitkittävänä.
Tästä opinnäytetyöprosessista jatkotutkimushaasteiksi nousi erilaisten maahanmuuttajaopiskelijoiden hyvinvointia tukevien ja heikentävien tekijöiden laajempi tutkiminen ja selvittäminen. Kehittämishaasteiksi kouluihin nousi maahanmuuttajaopiskelijoiden hyvinvoinnin, yhteiskuntaan kuulumisen sekä oman elämänhallinnan tunteen lisääminen.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineistonkeruumenetelminä olivat kyselytutkimus ja ryhmähaastattelu. Menetelmätriangulaation etuja olivat ilmiön tutkiminen monelta eri näkökannalta. Avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällöllisellä aineiston analyysillä.
Kysely ja haastattelut toivat maahanmuuttajien erilaisia kokemuksia hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Hyvinvointia tukeviksi tekijöiksi mainittiin esimerkiksi ystävät ja perhe. Myös työllisyys nähtiin toivottuna suomalaiseen yhteiskuntaan yhdistävänä tekijänä, jota suomen kielen oppiminen ja koulutus puolestaan edistivät. Hyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi koettiin ikävä kotimaassa asuvia läheisiä kohtaan sekä vaikeus muodostaa ystävyyssuhteita suomalaisten kanssa. Myös koulutuksen kesto nähtiin toisaalta työhön pääsyä pitkittävänä.
Tästä opinnäytetyöprosessista jatkotutkimushaasteiksi nousi erilaisten maahanmuuttajaopiskelijoiden hyvinvointia tukevien ja heikentävien tekijöiden laajempi tutkiminen ja selvittäminen. Kehittämishaasteiksi kouluihin nousi maahanmuuttajaopiskelijoiden hyvinvoinnin, yhteiskuntaan kuulumisen sekä oman elämänhallinnan tunteen lisääminen.