Kotiharjoitteluopas leikki-ikäisille vaikea-asteista osteogenesis imperfectaa sairastaville lapsille : tueksi vanhemmille
Collins, Siri-Ilona; Ojanperä, Hanne; Rautakorpi, Marianne (2014)
Collins, Siri-Ilona
Ojanperä, Hanne
Rautakorpi, Marianne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112717238
Tiivistelmä
Osteogenesis Imperfecta (OI) on perinnöllinen luustohauraussairaus, jonka oireisiin kuuluu luiden herkkä murtuma-alttius, kasvuhäiriöt ja luiden epämuodostumat. Tyypillisin oire on herkkä murtuma-alttius, joka vaihtelee lievästä vaikeaan. Sairauden seurauksena lapsen motorinen kehitys usein viivästyy.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata vaikea-asteista osteogenesis imperfectaa sairastavan leikki-ikäisen lapsen kotiharjoittelun tarve osana kuntoutusta sekä lisätä vanhempien tietoisuutta miten he voivat lapsen kuntoutusta tukea. Yhteistyökumppaninamme toimii Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiiri (HUS), jolta saimme toimeksiannon kyseiseen työhön. Kotiharjoitteluopasta ei OI:a sairastaville lapsille ole aikaisemmin tuotettu.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tavoitteena on tuottaa näyttöön perustuva kotiharjoitteluopas. Opas tukee vaikea-asteista OI:a sairastavan leikki-ikäisen lapsen motorista kehitystä. Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää, joka toteutetaan teemahaastatteluina.
Kotiharjoitteluopas muodostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen osa sisältää tietoa OI-lapsen kotiharjoittelun merkityksestä kuntoutuksessa ja teoriatietoa harjoitusten tavoitteista. Oppaan toinen osa sisältää kymmenen harjoitusta, jotka valikoituivat kirjallisuuden ja haastatteluiden perusteella. Harjoitukset ovat havainnollistettu kuvin ja ohjein. Oppaan harjoituksiin yhdistyy leikinomaisia piirteitä.
Kehittämisidea on oppaan harjoitusten testaus perheillä, joissa on OI-lapsi. Tutkimuksen voisi toteuttaa pitkittäistutkimuksena OI-lapsille, jolloin he tekisivät tietyn ajan harjoitteita kotiharjoitteluohjelman muodossa. Tällöin voitaisiin tutkia kotiharjoitteiden vaikutus lasten fyysiseen toimintakykyyn ja motorisiin taitoihin.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata vaikea-asteista osteogenesis imperfectaa sairastavan leikki-ikäisen lapsen kotiharjoittelun tarve osana kuntoutusta sekä lisätä vanhempien tietoisuutta miten he voivat lapsen kuntoutusta tukea. Yhteistyökumppaninamme toimii Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiiri (HUS), jolta saimme toimeksiannon kyseiseen työhön. Kotiharjoitteluopasta ei OI:a sairastaville lapsille ole aikaisemmin tuotettu.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jonka tavoitteena on tuottaa näyttöön perustuva kotiharjoitteluopas. Opas tukee vaikea-asteista OI:a sairastavan leikki-ikäisen lapsen motorista kehitystä. Opinnäytetyössä käytetään laadullista tutkimusmenetelmää, joka toteutetaan teemahaastatteluina.
Kotiharjoitteluopas muodostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen osa sisältää tietoa OI-lapsen kotiharjoittelun merkityksestä kuntoutuksessa ja teoriatietoa harjoitusten tavoitteista. Oppaan toinen osa sisältää kymmenen harjoitusta, jotka valikoituivat kirjallisuuden ja haastatteluiden perusteella. Harjoitukset ovat havainnollistettu kuvin ja ohjein. Oppaan harjoituksiin yhdistyy leikinomaisia piirteitä.
Kehittämisidea on oppaan harjoitusten testaus perheillä, joissa on OI-lapsi. Tutkimuksen voisi toteuttaa pitkittäistutkimuksena OI-lapsille, jolloin he tekisivät tietyn ajan harjoitteita kotiharjoitteluohjelman muodossa. Tällöin voitaisiin tutkia kotiharjoitteiden vaikutus lasten fyysiseen toimintakykyyn ja motorisiin taitoihin.