Markkinointiviestinnän konseptointi urheilubisneksessä : FasciaTraining-tuntikonseptin markkinointi ja viestintä
Rönkkö, Kiia; Säntti, Susanna (2013)
Rönkkö, Kiia
Säntti, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616870
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelutuotteen konseptointia markkinoinnin ja viestinnän osalta sekä digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa. Toimeksiantaja yritys on vielä pieni toimija markkinoillaan, ja sen toiminta rajoittuu toistaiseksi yhteen paikkaan Suomessa. Yrityksen tarkoituksena on kuitenkin laajentaa toimintaansa keväällä 2015.
Työ toteutettiin hankemuotoisena opinnäytetyönä ratkaisemaan toimeksiantajan toiminnallinen ongelma. Tarkoituksena oli muodostaa käsitys siitä, kuinka ryhmäliikunnan palvelu-tuote konseptoidaan menestyksekkäästi viestinnän ja markkinoinnin osalta. Toinen tärkeä osa oli suunnitella ja tuottaa ohjeita ja erilaisia markkinointimateriaaleja toimeksiantajan käyttöön.
Palvelutuotteelle rakennettiin markkinointiviestinnän konsepti ja työkaluja sen tueksi. Näitä työkaluja ovat esimerkiksi brändin hahmotusta edesauttavat kuviot sekä pikaohjeistukset Facebook-sivuston ja internetsivuston käyttöön. Konseptoinnissa ja muiden tuotosten teossa otettiin huomioon palvelutuotteen kaksi erilaista asiakaskohderyhmä: kuluttaja- ja yritysasiakkaat.
Etenkin pienen, vasta toimintansa aloittaneen yrityksen kannattaa hyödyntää digitaalisen markkinoinnin kanavia niiden kustannustehokkuuden vuoksi.
Työ toteutettiin hankemuotoisena opinnäytetyönä ratkaisemaan toimeksiantajan toiminnallinen ongelma. Tarkoituksena oli muodostaa käsitys siitä, kuinka ryhmäliikunnan palvelu-tuote konseptoidaan menestyksekkäästi viestinnän ja markkinoinnin osalta. Toinen tärkeä osa oli suunnitella ja tuottaa ohjeita ja erilaisia markkinointimateriaaleja toimeksiantajan käyttöön.
Palvelutuotteelle rakennettiin markkinointiviestinnän konsepti ja työkaluja sen tueksi. Näitä työkaluja ovat esimerkiksi brändin hahmotusta edesauttavat kuviot sekä pikaohjeistukset Facebook-sivuston ja internetsivuston käyttöön. Konseptoinnissa ja muiden tuotosten teossa otettiin huomioon palvelutuotteen kaksi erilaista asiakaskohderyhmä: kuluttaja- ja yritysasiakkaat.
Etenkin pienen, vasta toimintansa aloittaneen yrityksen kannattaa hyödyntää digitaalisen markkinoinnin kanavia niiden kustannustehokkuuden vuoksi.