Laying the Foundation for Integration : The Role of Counsellors Working with Unaccompanied Minors
Bushu, Laurentine (2014)
Bushu, Laurentine
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112616889
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on lopputyö, joka on suoritettu yhteistyössä, yksin maahan tulevien alaikäisten turvapaikanhakijoiden perheryhmäkoti Lukkarilan kanssa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka ohjaajat voivat tukea yksin maahan tulevia alaikäisiä luomaan perustan kotoutumiselle. Kysymykseen haettiin vastausta keräämällä tietoa kvalitatiivisin menetelmin Lukkarilassa työskenteleviltä ohjaajilta ja tutkimalla heidän rooliaan alaikäisten yksin maahan tulleiden kotoutumisessa.
Tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ohjaajien kanssa. Tiedot analysoitiin käyttäen sisällönanalyysimenetelmää, jonka kautta sain tietoa ohjaajien roolista kotoutumisen tukemisessa tutkimukseen osallistuneiden ohjaajien näkökulmasta. Tällä oli vaikutusta tutkimuksen lopputuloksiin ja johtopäätöksiin.
Tämän tutkimuksen teoriakehys on sosiaalipedagogia ja käsitteet voimaantuminen ja osallistuminen kotoutumisessa. Tutkimuksesta käy ilmi, että sosiaalipedagogian, voimaantumisen ja osallistumisen periaatteet tukevat kotoutumista. Kaikkien alaikäisten yksin maahan tulevien, kanssa työskentelevien pitäisi siksi ottaa nämä periaatteet käytäntöön.
Tutkimustulokset käsittelevät seitsemää seikkaa, jotka vaikuttavat yksin tulevien alaikäisten kotoutumiseen paikallistasolla ja tutkivat ohjaajien roolia yksin tulevien alaikäisten kotoutumisen edistämisessä, mahdollistamisessa ja helpottamisessa ja tällä tavalla perustan luomisessa kotoutumiseen. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset on koottu oppaassa, jotta ne olisivat helpommin tutkimukseen osallistuneiden saatavilla ja käytettävissä.
Tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ohjaajien kanssa. Tiedot analysoitiin käyttäen sisällönanalyysimenetelmää, jonka kautta sain tietoa ohjaajien roolista kotoutumisen tukemisessa tutkimukseen osallistuneiden ohjaajien näkökulmasta. Tällä oli vaikutusta tutkimuksen lopputuloksiin ja johtopäätöksiin.
Tämän tutkimuksen teoriakehys on sosiaalipedagogia ja käsitteet voimaantuminen ja osallistuminen kotoutumisessa. Tutkimuksesta käy ilmi, että sosiaalipedagogian, voimaantumisen ja osallistumisen periaatteet tukevat kotoutumista. Kaikkien alaikäisten yksin maahan tulevien, kanssa työskentelevien pitäisi siksi ottaa nämä periaatteet käytäntöön.
Tutkimustulokset käsittelevät seitsemää seikkaa, jotka vaikuttavat yksin tulevien alaikäisten kotoutumiseen paikallistasolla ja tutkivat ohjaajien roolia yksin tulevien alaikäisten kotoutumisen edistämisessä, mahdollistamisessa ja helpottamisessa ja tällä tavalla perustan luomisessa kotoutumiseen. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset on koottu oppaassa, jotta ne olisivat helpommin tutkimukseen osallistuneiden saatavilla ja käytettävissä.