Ääriviivoja piirtämässä : ruotsinkielisiä tehtäviä musiikkileikkikoulukäyttöön
Vaihinen, Hanna (2014)
Vaihinen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516740
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee musiikkileikkikoulun opetusta ja oppilaille annettavia visuaalisia tehtäviä. Opinnäytetyöprosessini aikana tuotin 18 uutta ruotsinkielistä tehtävää oppilaitteni käyttöön ja perehdyin samalla visuaalisten tehtävien valmistamiseen prosessina.
Käytin prosessissa apuna kuvittajaa, joka piirsi pääsääntöisesti tehtäviin liittyvät värityskuvat, jotka minä viimeistelin lisäten niihin opetettavaan asiaan liittyvän tehtävän. Kokeilin tehtäviä käytännössä oppilaitteni kanssa ja kehitin niitä edelleen havaintojeni perusteella. Opinnäytetyössäni pohdin musiikkileikkikoulutehtävien tuottamisprosessia ja teen havaintoja, jotka voivat helpottaa minua ja kollegoitani vastaavien tehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Erityisenä painoalueena työssäni ovat relatiivisen solmisaation hahmottamiseen tarkoitetut tehtävät. Niitä tein yhteensä yhdeksän kappaletta ja pyrin tekemään niistä loogisesti etenevän kokonaisuuden. Näistä yksinkertaisimmat ovat äänialaltaan erittäin suppeita yhden intervallin (So-Mi) hahmottamiseen tähtääviä tehtäviä. Monimutkaisimmat tässä työssä käsitellyt solmisaatiotehtävät käsittävät viiden intervallin äänialan Do:sta So:hon.
Sen lisäksi, että sain tämän opinnäytetyöprosessin johdosta käyttööni 18 uutta musiikkileikkikoulutehtävää, vahvistui prosessin myötä myös kykyni valmistaa ja teettää tehtäviä itse. Uuden tehtävän tekeminen nopeutui ja muuttui vaivattomammaksi ja opin kertomaan tehtävänannon kuvittajalle selkeämmin. Perehtyessäni erilaisiin solmisaatioon liittyviin tehtäviin ja perinteisiin parani myös solmisaation opettamiseni. Prosessin myötä sain myös joitakin uusia ideoita tehtäviin liittyen ja laajemman käsityksen siitä, minkälaisia tehtäviä voi lasten kanssa musiikkikoulussa luovasti toteuttaa.
Työni on suunnattu varhaisiän musiikkikasvattajille, sekä kaikille muillekin, jotka työskentelevät noin 5-6-vuotiaiden parissa musiikkia hyödyntäen.
Käytin prosessissa apuna kuvittajaa, joka piirsi pääsääntöisesti tehtäviin liittyvät värityskuvat, jotka minä viimeistelin lisäten niihin opetettavaan asiaan liittyvän tehtävän. Kokeilin tehtäviä käytännössä oppilaitteni kanssa ja kehitin niitä edelleen havaintojeni perusteella. Opinnäytetyössäni pohdin musiikkileikkikoulutehtävien tuottamisprosessia ja teen havaintoja, jotka voivat helpottaa minua ja kollegoitani vastaavien tehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Erityisenä painoalueena työssäni ovat relatiivisen solmisaation hahmottamiseen tarkoitetut tehtävät. Niitä tein yhteensä yhdeksän kappaletta ja pyrin tekemään niistä loogisesti etenevän kokonaisuuden. Näistä yksinkertaisimmat ovat äänialaltaan erittäin suppeita yhden intervallin (So-Mi) hahmottamiseen tähtääviä tehtäviä. Monimutkaisimmat tässä työssä käsitellyt solmisaatiotehtävät käsittävät viiden intervallin äänialan Do:sta So:hon.
Sen lisäksi, että sain tämän opinnäytetyöprosessin johdosta käyttööni 18 uutta musiikkileikkikoulutehtävää, vahvistui prosessin myötä myös kykyni valmistaa ja teettää tehtäviä itse. Uuden tehtävän tekeminen nopeutui ja muuttui vaivattomammaksi ja opin kertomaan tehtävänannon kuvittajalle selkeämmin. Perehtyessäni erilaisiin solmisaatioon liittyviin tehtäviin ja perinteisiin parani myös solmisaation opettamiseni. Prosessin myötä sain myös joitakin uusia ideoita tehtäviin liittyen ja laajemman käsityksen siitä, minkälaisia tehtäviä voi lasten kanssa musiikkikoulussa luovasti toteuttaa.
Työni on suunnattu varhaisiän musiikkikasvattajille, sekä kaikille muillekin, jotka työskentelevät noin 5-6-vuotiaiden parissa musiikkia hyödyntäen.