”Hei kato, minun kasvi on kasvanu näin paljo” – Puutarhatoiminta vuorovaikutusta lisäävänä menetelmänä lastensuojelussa
Ruuska, Päivi; Hynynen, Mari (2014)
Ruuska, Päivi
Hynynen, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112817339
Tiivistelmä
”Hei kato, minun kasvi on kasvanu näin paljo” ¬-puutarhatoiminta vuorovaikutusta lisäävänä menetelmänä lastensuojelussa on tutkimuksellinen opinnäytetyö. Työn toimeksiantaja on Ylä-Savon Sote kuntayhtymän Lastenkoti Taskukello Iisalmessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten puutarhatoiminta lisää vuorovaikutusta lastenkodissa ohjaajan ja lapsen välillä sekä kotona vanhemman ja lapsen välillä. Työssä kokeiltiin puutarhatoimintaa sosiaalialan työmenetelmänä. Tavoitteena on tuoda esille puutarhatoimintaa sosiaalialan työmenetelmänä ja olla hyödyksi niille lastensuojelun toimijoille, jotka haluavat käyttää puutarhatoimintaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Keväällä 2013 ohjattiin Lastenkoti Taskukellossa puutarhatoimintaa, jota sitten jatkettiin kahden asiakasperheen kotona kesän 2013 ajan. Tiedonhankintamenetelmänä oli teemahaastattelu ja sen lisäksi havainnointi. Teemahaastattelussa haastateltiin kahta Lastenkoti Taskukellon ohjaajaa ja toisen asiakasperheen vanhempaa. Toisesta asiakasperheestä havainnoitiin vuorovaikutusta vanhemman ja lapsen välillä. Sisällönanalyysissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia, jonka abstrahointitaulukot ovat liitteinä opinnäytetyön lopussa.
Tutkimuksen perusteella puutarhatoiminta lisäsi vuorovaikutusta monin eri tavoin. Kotona vanhemman ja lapsen välillä lisääntyi yhteinen toiminnallisuus, toisen huomioiminen ja rohkaistuminen dialogiin. Lastenkodissa ohjaajan ja lapsen välillä puutarhatoiminta lisäsi yhteistä toiminnallisuutta ja dialogiin rohkaistumista. Lisäksi lastenkodissa ohjaajat ja lapset ottivat toisiinsa kontaktia muun muassa niin, että kontakti saatiin myös vaikeammin lähestyttävään lapseen. Ohjaajille puutarhatoiminta antoi mahdollisuuden havainnoida lapsia. Tutkimuksessa nousi esille myös puutarhatoiminnan tuomat lisäarvot. Vuorovaikutus lisääntyi ohjaajan ja lasten vanhempien välillä. Puutarhatoiminnalla pystyttiin lisäämään myös yhteistä tekemistä ja ulkoilua lastenkodin pihapiirissä.
Lasta, biologista perhettä ja sijaisperhettä tai laitosta pyritään lähentämään toisiinsa. Puutarhatoiminta voi toimia tällaisenä lähentävänä työmenetelmänä. Puutarhatoiminnalla on mahdollista tuoda esille erilaisia huolenpidon muotoja ja lisätä perheen yhdessä viettämää aikaa. Isät ja miehet sivuutetaan herkästi ja mieslähtöisiä palveluita on vähän. Puutarhatoiminnasta löytyy myös isiä ja miehiä kiinnostavia elementtejä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Keväällä 2013 ohjattiin Lastenkoti Taskukellossa puutarhatoimintaa, jota sitten jatkettiin kahden asiakasperheen kotona kesän 2013 ajan. Tiedonhankintamenetelmänä oli teemahaastattelu ja sen lisäksi havainnointi. Teemahaastattelussa haastateltiin kahta Lastenkoti Taskukellon ohjaajaa ja toisen asiakasperheen vanhempaa. Toisesta asiakasperheestä havainnoitiin vuorovaikutusta vanhemman ja lapsen välillä. Sisällönanalyysissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysia, jonka abstrahointitaulukot ovat liitteinä opinnäytetyön lopussa.
Tutkimuksen perusteella puutarhatoiminta lisäsi vuorovaikutusta monin eri tavoin. Kotona vanhemman ja lapsen välillä lisääntyi yhteinen toiminnallisuus, toisen huomioiminen ja rohkaistuminen dialogiin. Lastenkodissa ohjaajan ja lapsen välillä puutarhatoiminta lisäsi yhteistä toiminnallisuutta ja dialogiin rohkaistumista. Lisäksi lastenkodissa ohjaajat ja lapset ottivat toisiinsa kontaktia muun muassa niin, että kontakti saatiin myös vaikeammin lähestyttävään lapseen. Ohjaajille puutarhatoiminta antoi mahdollisuuden havainnoida lapsia. Tutkimuksessa nousi esille myös puutarhatoiminnan tuomat lisäarvot. Vuorovaikutus lisääntyi ohjaajan ja lasten vanhempien välillä. Puutarhatoiminnalla pystyttiin lisäämään myös yhteistä tekemistä ja ulkoilua lastenkodin pihapiirissä.
Lasta, biologista perhettä ja sijaisperhettä tai laitosta pyritään lähentämään toisiinsa. Puutarhatoiminta voi toimia tällaisenä lähentävänä työmenetelmänä. Puutarhatoiminnalla on mahdollista tuoda esille erilaisia huolenpidon muotoja ja lisätä perheen yhdessä viettämää aikaa. Isät ja miehet sivuutetaan herkästi ja mieslähtöisiä palveluita on vähän. Puutarhatoiminnasta löytyy myös isiä ja miehiä kiinnostavia elementtejä.